Sharmin Söderström har undersökt hur resonemang i problemlösning kan stödjas i matematikundervisningen och vilka faktorer som är associerade med detta stöd.
Ny matte-metode har gitt framgang på nasjonale prøver i Haugesund. Elevane synest dei lærer meir, og tavlene lèt dei jobbe slik matte er i dagleglivet, meiner studentar som forskar på metoden.
Mattetalanger-podden Talangcenter för elever med stor lärandepotential Avsnitt 11 I Norge finns det möjlighet att som elev med stor lärandepotential söka till olika talangcenter där man tre till fyra gånger på ett läsår får jobba med tvärvetenskapliga utmaningar.
Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra. "Du som lärare behöver inte alltid vara den som förklarar allt och visar lösningarna," säger Elham Kazemi, professor i matematikdidaktik vid University of Washington.
Lärare behöver använda matematisk kommunikation i klassrummet för att eleverna ska förstå uppgiften på ett mer utvecklat sätt. Det visar Anna Lövströms avhandling om delaktighet i undervisningen i matematik för elever med olika förkunskaper.
Börja enkelt och förbered eleverna noga så att de är redo när svårare uppgifter kommer. Träna dem i att gå från vardagsspråk till matematiska termer. "Att prata matematik är extremt viktigt", säger forskaren Anna Lövström.
I nedanstående artikel beskrivs ett forsknings- och utvecklingsprojekt där vi studerade effekten av ett kompetensutvecklingsprogram med fokus på matematikdidaktik.
Hur man kan arbeta konsekvent med sin språkanvändning och vilken betydelse språkanvändningen har när lärare undervisar om subtraktion diskuteras i denna artikel.
The purpose of this study was to evaluate whether students with intellectual disabilities can improve their arithmetic skills by participating in an arithmetic intervention programme, theoretically founded on explicit instruction and administered via an application developed for tablet computers.
The current study focuses on teacher effects on students’ achievement in mathematics and Swedish language in Grade 6. Prior to presentation of our research questions, we review research on competence in teaching early reading and mathematics.
Mikael Skagenholt har i sin avhandling från Linköpings universitet bland annat undersökt hur hjärnan bearbetar olika numeriska representationer och vilka effekterna är av biologisk och kognitiv mognad på den numeriska bearbetningsförmågan. (s. 14)