Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 67 av 71

Små förändringar gör matematiken lättare

2013-12-05
Anna-Karin Carstensen har utvecklat en modell för lärande av ett sammansatt begrepp som kan användas för analys av lärandeobjekt. Hon konstaterar att när studenterna på ingenjörsutbildningen får varierade exempel som de kan koppla till verkligheten förändras deras aktivitet under lektionerna.

Students narratives from graphical artefacts - Exploring the use of mathematical tools and forms of expression in students’ graphicacy

2013-10-03
Med ett mer kritiskt och analytiskt förhållningssätt förstår elever i grundskolan diagram och grafer bättre. Undervisningen i grundskolan bör därför fokusera på att stimulera ett sådant förhållningssätt för att underlätta elevernas förståelse. Det visar Oduor Olandes avhandling.

Connect: Modelling learning to facilitate linking models and the real world through lab-work in electric circuit courses for engineering students

2013-09-20
Forskaren Anna-Karin Carstensen har i sin avhandling tagit fram en modell för lärande av ett sammansatt begrepp, och visa hur denna kan användas för analys av önskat lärandeobjekt, samt studenters aktivitet under laborationer.

Lärare behöver förklara naturkunskap på mer konkret vis

2013-08-20
Vilket stöd får eleverna för att lära sig naturkunskap? Det har Monica Haraldsson Sträng undersökt i sin avhandling. "Jag har gjort klassrumsobservationer och följt med på studiebesök och spelat in samtal mellan lärare och elever från förskoleklass till årskurs sju", säger hon.
Monica Seittu

Samarbete med företag väckte elevernas intresse för ingenjörsyrket

2013-06-13
Experiment med tryckluft och besök i en gruva. Projektet med att ta fram en mejselhammare i samarbete med ett industriföretag ökade elevernas intresse för naturvetenskapliga och tekniska yrken.
166676871