Skolforskningsinstitutets första systematiska översikt ger en bild av vad forskningen sammantaget säger om hur lärare kan engagera elever i matematiska samtal i helklass.
Ulrika Ekstam har forskat om special- matematiklärare. Resultaten visar att lärare med hög nivå av upplevd självförmåga använder sig oftare av metoder som kräver väl utvecklade pedagogiska och ämnesspecifika kunskaper.
Everyone needs a good teacher, including teachers. Two new studies show how digging deeper into what STEM education means and strategically designing online classrooms can enhance teaching science, technology, engineering, and math.
Testar en textuppgift elevens matematik- eller läsförmåga? Anneli Dyrvolds forskning visar att det är viktigt att undervisa om hur man läser och tolkar matematikuppgifter.
Elisabet Bellander, Michael Blaesild och Lisa Björklund Boistrup visar att förståelse för både matematikämnet och byggämnet kan främjas när de två ämnena integreras. Utifrån ett aktionsforskningsprojekt har de skapat en modell där de illustrerar hur matematik kan vara en del av yrkesarbetet, som ett redskap för planering och problemlösning.
Ulrika Ekstams avhandling visar att speciallärare har högre nivå av upplevd självförmåga att undervisa elever i behov av stöd i matematik, jämfört med matematiklärarna.
Formativ bedömning är bra för elevens lärande i ämnet matematik. Men återkopplingen måste vara genomtänkt och rymma tid för eleven att reflektera, menar Charlotta Vingsle som forskat om formativ bedömning i matematikundervisningen.
För att förstå vad undervisning är behöver man beakta att det som sker är ett lärande även för lärare. Det konstaterar Andreas Eckert som har forskat om matematikundervisning.