Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 58 av 71

Forskning och utveckling kategorier

”Vi tar föräldrarnas förtvivlan på allvar”

2018-03-02
En bok för föräldrar om hur barn lär sig matematik har blivit en riktig kioskvältare i Norge. Men även lärare har mycket att hämta i boken, säger författarna Elin Natås och Anne Lene Johnsen. "Vi ger lärare förståelse för varför elever inte förstår och konkreta verktyg för att hjälpa".
Forskning och utveckling kategorier

Skolmatematiken behandlas mer komplext när elevernas inspel tas tillvara

2018-02-06
Ibland ställer elever frågor som kan förändra inriktningen på en lektion. I det läget behöver läraren snabbt ta beslut ifall elevinspelet ska följas upp eller om det är bäst att hålla sig till den ursprungliga lektionsplanen. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar att ämnesinnehållet blir mer komplext behandlat när elevinspelen utforskas.
Forskning och utveckling kategorier

Trappan gör tabellerna tydliga

2018-01-30
För två, tre år sedan var det lite i ropet med mattetrappor. Och eftersom vi har en skola i två våningar tänkte vi att det kunde passa hos oss. Vår pedagogiska tanke är egentligen att eleverna ska få med sig multiplikation gratis. De passerar ju trappan flera gånger om dagen.
157585971