Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 43 av 71

Lärarstudenter genomför klassrumsforskning om matematiklärande

2019-11-12
Ett skolnära forskningsprojekt har genomförts av studenter på Högskolan för lärande och kommunikation på Jönköping University. Lärarstudenterna undersökte bland annat elevers förståelse och hur man på bästa sätt kan undervisa i matematik.

18 miljoner kronor till praktiknära skolforskning

2019-11-01
Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja fyra skolforskningsprojekt bidrag på 18 miljoner kronor. Projekten genomförs inom grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Projekten kommer bland annat att studera elevers skrivande, andraspråksutveckling och lässvårigheter i svenska samt problemlösning och svårigheter i matematik.
Forskning och utveckling kategorier

Att förhålla sig till matte – en mattelektion

2019-10-30
Margareta Laumann, matematikutvecklare och förstelärare i matematik på Frölundaskolan, bloggar om hur elevernas förståelse för matematik kan utvecklas genom att de får inta olika förhållningssätt eller perspektiv på ett tal eller en matematisk uppgift. Exemplet är hämtat från en matematiklektion som hon hållit med sina elever i sjunde klass. Eleverna är vana vid att hantera…
142434471