Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 42 av 71

Forskning och utveckling kategorier

Preschoolers can learn complex math topics. Here’s how to help them.

2019-12-16
Preschool-age children are capable of learning complex math lessons, but such lessons are rare at home, largely because parents underestimate children's math abilities, according to a study by researchers at Vanderbilt University. Researchers suggest that rather than focusing on teaching numbers, young children also could learn to complete mazes and games focused on patterns.

Ny forskningsantologi inom utbildningsvetenskap

2019-12-05
Varje år sedan 2005 har resultat från utbildningsvetenskaplig forskning sammanfattats inom ramen för Resultatdialog. Samtliga projekt har finansierats av Vetenskapsrådet. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2019 involverar runt 120 forskare från ett 20-tal lärosäten. Tillsammans visar de den stora spännvidden inom utbildningsvetenskap.

Den flerspråkiga matematikklassen – en möjlig integrationsarena

2019-12-02
Allt fler elever talar flera språk och har inte ett specifikt modersmål. Vad händer i ett matematikklassrum när svenska, tvåspråkiga och flerspråkiga elever ska förhålla sig till varandra och lära sig matte? Hur uppstår spänningar, hjälpsamhet och konkurrensförhållanden när eleverna möts i skolmatematiken? Det tas upp i en färsk avhandling som också utvecklar nya teoretiska/filosofiska…
141424371