Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 42 av 68

Forskning och utveckling kategorier

En perfekt lektion

2019-10-11
Margareta Laumann, matematikutvecklare och förstelärare i matematik på Frölundaskolan, bloggar om vad som gör en matematiklektion ”perfekt”. Kanske är det ibland lärarens förmåga att se och plocka ihop de ”lösa trådarna” i elevernas förståelse som skapar en riktigt bra lektion. Här får vi följa med på en lektion om primtal, med elever i sjunde klass…
Forskning och utveckling kategorier

Önskvärt anpassa kompetensutveckling till lokala skolförhållanden

2019-10-07
Nationella satsningar för att stärka lärares professionalism, som Matematiklyftet, måste låta berörda skolor vara med och anpassa satsningarna utifrån lokala förutsättningar och behov. Annars riskerar lärarnas professionella självkänsla att hämmas istället för att stärkas. Det visar en avhandling av Veronica Sülau.
141424368