Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"
Visar sida 4 av 71
Välj typ av innehåll inom kategori "Matematik":
Forskning och utveckling kategorier
Får jeg nogensinde brug for matematik udover skole eller arbejde?
Matematik er overalt – fra sæbebobler til Pixar-film.
Forskning och utveckling kategorier
Att utveckla undervisning om tal och talrelationer i förskoleklass
Syftet med artikeln är att bidra med kunskap om hur en intervention, med fokus på undervisning om tal och talrelationer i förskoleklass, kan utveckla matematikundervisning.
Forskning och utveckling kategorier
Matematiska och etiska resonemang i förskolan – didaktisk modellering som intervention
I artikeln undersöks didaktiska val i undervisning där matematik och hållbar utveckling möts. Undervisningens syfte var att uppmuntra förskolebarn att kollektivt resonera kring fördelningsproblem.
Forskning och utveckling kategorier
Division i förskoleklassen genom problemlösning och problemformulering
I denna studie arbetade förskoleklasselever med division genom problemlösning och problemformulering. Data kommer från en undervisningsaktivitet uppdelad på två tillfällen.
Forskning och utveckling kategorier
Förskoleklasselevers användning av talstrukturer
I artikeln presenteras och diskuteras förskoleklasselevers förmåga att se och använda talstrukturer för att bestämma antal, samt hur förmågan utvecklas efter att de deltagit i interventioner under ett läsår.
Forskning och utveckling kategorier
Utveckling av matematikundervisning som främjar likvärdighet i förskoleklass
I den här artikeln presenteras en designstudie med målet att utforma en likvärdig matematikundervisning i förskoleklass i betydelsen att alla elever får tillgång till det matematiska innehållet och möjlighet att utveckla ett framgångsrikt förhållningssätt i och till matematikämnet.
Forskning och utveckling kategorier
3 benefits of implementing grit in the math classroom
A variety of reasons can turn someone off of math, but three grit-building characteristics can turn that caution into confidence, writes India White, an author and former math teacher and assistant principal. White explains how to encourage students to help develop resilience, remind them that everyone learns when given enough time, and share positive stories…
Forskning och utveckling kategorier
Myt om flickors ointresse för teknik
Att flickor inte är intresserade av teknik är något som upprepas i samhällsdebatten – trots att det inte är en svartvit sanning, säger Ulrika Sultan som nu disputerat i ämnet.
Forskning och utveckling kategorier
Mål, matematik och mening. Om identitet i mötet med gymnasieskolans yrkesprogram
Karoline Holmgren har forskat om yrkeselevers möte med gymnasieskolan med fokus på matematik, måluppfyllelse och identitetsskapande.
Forskning och utveckling kategorier
Young students’ mathematical argumentation in social interaction. Video-based observations of student-student interaction during everyday work in the mathematics classroom
Hur organiseras elevers arbete med matematisk problemlösning, socialt och interaktionellt? Det är en av frågorna som Hanna Fredriksdotter undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Kristine Hultberg Ingridz: Vill vi verkligen ha ett samhälle där godkänt betyg i matematik är enda vägen till högre studier?
Doktoranden Kristine Hultberg Ingridz reflekterar över vad det betyder att ett godkänt matematikbetyg är vägen till högre studier. Samhällets fixering vid matematikkunskaper gör att de som misslyckas inte får möjlighet att följa sina drömmar, menar hon.