Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 39 av 71

Forskning och utveckling kategorier

Lärares ämneskunskaper och erfarenhet viktiga för resultat

2020-02-24
Lärares ämneskunskaper och undervisningserfarenhet är viktiga faktorer för elevers prestationer i matematik. Dessutom är ett bra skolklimat viktigt för både lärares trivsel och elevers välmående och studieresultat. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Så håller de leken levande med matematik

2020-02-20
Hur kan man göra matematiken till en lustfylld del av den fria leken och vad innebär begreppet undervisning i förskolan? En grupp förskollärare i Malmö har försökt att komma fram till ett gemensamt förhållningssätt. "Vi var tvungna att göra undervisningen till ett förskolebegrepp", säger Michaela Beijer, förste förskollärare på bland annat Carl Gustaf förskola.
Forskning och utveckling kategorier

Matematiklärare upplever tydliga motsättningar mellan digitala läromedel och textböcker

2020-02-19
Digitala läromedel i skolan är tänkta att skapa mer tid för lärarna och individuell kunskapsutveckling för eleverna. Men användandet leder inte automatiskt till förbättringar utan skapar också tydliga motsättningar. Ny forskning från Göteborgs universitet visar att lärare upplever att digitala läromedel är ostrukturerade, gör elevernas kunskapsutveckling svår att förstå och erbjuder färre sätt att lära…
138394071