Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"
Visar sida 38 av 71
Välj typ av innehåll inom kategori "Matematik":
Forskning och utveckling kategorier
Biologiska faktorer bakom dyskalkyli
Kan man med hjälp av magnetkamera se aktivitetsmönster i hjärnan som kan härledas till dyskalkyli? Kenny Skagerlund, forskare vid Linköpings universitet, har fått Hjärnfondens stipendium 2020 för att undersöka det.
Forskning och utveckling kategorier
Att räkna med alla elever: följa och främja matematiklärande i förskoleklass
Helena Vennberg vill med sin avhandling bidra med kunskap om förskoleklasslärares möjligheter att följa och främja alla elevers utveckling och lärande i matematik.
Forskning och utveckling kategorier
Mattecoacher lotsar elever och blir bättre lärare
”Tack, du förklarar jättebra” är ett av de glada tillrop som dyker upp i chatten hos mattecoacherna en alldeles vanlig vardagkväll. Verksamheten har funnits vid Linköpings universitet i tio år och närmare 51 000 elever har fått hjälp med sina matteläxor.
Forskning och utveckling kategorier
Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser
Sedan den 1 juli 2019 gäller bestämmelser i skollagen om en garanti för tidiga stödinsatser. Syftet med garantin är att elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ska få det så tidigt som möjligt och att stödet utformas efter varje elevs behov. Rätt stöd i rätt tid!
Forskning och utveckling kategorier
Learning to code? Strong language skills matter more than being good at math
A new study tested first-time computer code learners to see what skills predicted their success. They found that language abilities were more important than mathematical acumen.
Forskning och utveckling kategorier
How black girls benefit when math has social interaction and ways to learn together
Research published in the Harvard Educational Review demonstrates the benefits of teaching to Black girls math grounded in social interaction and working together as a team.
Forskning och utveckling kategorier
Lärares lektionsplanering påverkar elevers lärande
Lärares planering av lektioner kan ha stor betydelse för elevers lärande. I en avhandling vid Göteborgs universitet har olika lektionsplaneringar för det matematiska begreppet derivata testats för att se vilken som är mest gynnsam för elevernas lärande.
Forskning och utveckling kategorier
10 nonfiction children’s books that humanize mathematics
Math is often seen as a subject removed from everyday feelings and experiences. These ten books reveal the people who loved math and made it an important part of their identities.
Forskning och utveckling kategorier
Gifted projects integrate math with other subjects
Emily Higgins, director of the gifted and talented program at Boothbay-Boothbay Harbor Community School District in Maine, says she likes to have her students go beyond basic math and work on projects that integrate other skills and subjects. Higgins' sixth-grade student is using geography, coding, proportions and 3D printing to make a statistical model of…
Forskning och utveckling kategorier
“Programmering ingång till matematik”
Programmering kan vara ingången till matematik för att få omotiverade elever intresserade av ämnet. Det menar Sumita Bhattacharyya, förstelärare i matematik och programmering på Oxievångsskolan i Malmö.
Forskning och utveckling kategorier
Att urskilja grafiska aspekter av derivata – hur elevernas möjligheter påverkas av innehållets behandling i undervisningen
Ulf Ryberg har i sin avhandling undersökt hur matematikundervisningens design påverkar gymnasieelevers lärande.