Svaga elever i högpresterande matematikklasser, i synnerhet pojkar, känner mer skam jämfört med elever som går i lågpresterande matematikklasser. De starkare eleverna känner sig i sin tur mer uttråkade och njuter mindre av matematiken i högpresterande matematikklasser, visar en ny studie.
De nationella matematiska målen styr bilden av vad som ska undervisas i förskolan, men saknar metodanvisningar. Forskaren Laurence Delacour har upptäckt skillnader i hur man undervisar i matematik till barn som har svenska som modersmål eller som förstaspråk och till flerspråkiga barn.
De nationella matematiska målen styr bilden av vad som ska undervisas i förskolan utan metodanvisningar. Forskaren Laurence Delacour har undersökt hur dessa mål tolkas och införs i olika aktiviteter med barnen.
Leder gruppdiskussioner i matematik och naturvetenskap till att elever lär sig mer av ämnesinnehållet? Det ska ett nytt forskningsprojekt som beviljats medel av Skolforskningsinstitutet ta reda på.
Students to show the work they did to solve math equations, writes math teacher Michelle Russell. In this blog post, Russell shares a grading rubric that she says helps ensure students understand math concepts and are able to communicate that knowledge.
Data science can help apply math concepts to students' daily lives, making the subject applicable to STEM and other subjects, including public policy, social justice and health care, writes Pamela Burdman, executive director of the nonprofit Just Equations. Analyzing data teaches students how to think critically, Burdman writes in the commentary, and the results of…
Teachers can help parents overcome their own math anxiety to support their children, writes Jessica Banda, a third-grade dual-language teacher in Dallas. In this blog post, Banda writes that she has her students model growth mindset for their parents and that she works to curb misunderstanding of so-called "new math" taught under the Common Core…
Elever i årskurs 1 använder inte alltid matematikläroböcker som det var tänkt i undervisningen. Det konstaterar Malin Norberg som forskat om elevers arbete med matematikläroböcker. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
Elever i årskurs 1 använder inte alltid matematikläroböcker som det var tänkt i undervisningen, konstaterar Malin Norberg som forskat om elevers arbete med matematikläroböcker. Nu har hennes avhandling valts till Skolportens favorit av Skolportens lärarpanel.