Gymnasieelever som använder programmering för att lösa matematiska problem visar ökad förmåga att samarbeta och utveckla sitt matematiska tänkande, enligt ny forskning från Luleå tekniska universitet och Luleå gymnasieskola.
Researchers at Maynooth University's Hamilton Institute and Department of Mathematics and Statistics in Ireland have unveiled significant findings on the role of homework in student achievement.
Yi Ding har bland annat forskat om relationerna mellan elevers matematiska självtillit och prestationer i relation till faktorer som socioekonomisk status, kön och invandrarbakgrund.
Lärarna kan bli bättre på att skapa en miljö som lindrar elevers matteångest. Det menar Eleonora Svanberg, doktorand i matematisk fysik och författare till en ny bok som ska öka elevernas matematiska självförtroende.
How do task experiences support proximal and longer-term desires to reengage? Central to this question is the interplay between perceptions of task difficulty and the situational interest. This interplay is increasingly researched but not yet well understood.
Varför har många elever på yrkesprogrammen svårt att klara matematiken i gymnasieskolan, trots godkända betyg i matematik från årskurs 9? Det har Karoline Holmgren forskat om.
Magnus Fahlström har utifrån ett lärarperspektiv undersökt betydelsen av den fysiska miljön iundervisningssituationen i allmänhet och i matematik i synnerhet.
Varför blir så många elever inte behöriga till gymnasiet? Varför presterar så få på hög nivå i matematik? Hur reformerar man ett skolsystem för bättre kunskapsresultat? Näringslivets skolforum bjuder på svensk och internationell expertis i rasande tempo. (webb-tv)
Det är oklart vad kartläggningen av sexåringars mattekunskaper ska fokusera på och vad den ska leda till, menar Maria Walla, forskare i matematikdidaktik. Hon anser att det är tveksamt om Skolverkets material ger det stöd som läsa-skriva-räkna-garantin utlovar. "I en internationell kontext sticker den svenska kartläggningen ut på ett sätt som är oroande", säger hon.
Det är viktigt hur matematiktexter organiseras, och hur symboler och ord kombineras, eftersom det påverkar läsningen, visar Ulrika Wikström Hultdins avhandling.