Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 3 av 71

Forskning och utveckling kategorier

Math task experiences and motivation to learn more: How prior knowledge and interest interact with Task-Interest & Task-Difficulty perceptions and feed a desire to reengage

10 september
How do task experiences support proximal and longer-term desires to reengage? Central to this question is the interplay between perceptions of task difficulty and the situational interest. This interplay is increasingly researched but not yet well understood.
Forskning och utveckling kategorier

Almedalen: Bättre kunskapsresultat i grundskolan – lärdomar av engelsk praktik och svensk forskning

20 augusti
Varför blir så många elever inte behöriga till gymnasiet? Varför presterar så få på hög nivå i matematik? Hur reformerar man ett skolsystem för bättre kunskapsresultat? Näringslivets skolforum bjuder på svensk och internationell expertis i rasande tempo. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Kartläggningen i matematik leder lärarna fel

20 augusti
Det är oklart vad kartläggningen av sexåringars mattekunskaper ska fokusera på och vad den ska leda till, menar Maria Walla, forskare i matematikdidaktik. Hon anser att det är tveksamt om Skolverkets material ger det stöd som läsa-skriva-räkna-garantin utlovar. "I en internationell kontext sticker den svenska kartläggningen ut på ett sätt som är oroande", säger hon.