Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 3 av 78

Forskning och utveckling kategorier

Satsningen som stärker barns taluppfattning

25 augusti
Relationen mellan olika tal är ofta svår att förstå för yngre barn när de börjar med matte, visar ett projekt med nästan 400 elever.– Det är lätt att ta för givet att elever förstår hur de kan arbeta med tallinjen, säger Anna-Lena Ekdahl, en av forskarna i projektet.

Flerspråkighet som mål och medel i ämnesundervisning på språkintroduktionsprogrammet

5 augusti
I artikeln undersöks hur två ämneslärare som undervisar nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram i ämnena matematik och samhällskunskap talar om och arbetar språk- och kunskapsutvecklande för att stärka elevers lärande. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Variability in the use of ambitious mathematics instructional practices in the context of a national-scale professional development program

23 juni
This study aims to explore what ambitious mathematics instructional practices are carried out in the classroom during a national-scale mathematics teacher professional development program and investigate the variability in use of those practices. 

The promise of mastery-based testing for promoting student engagement, self-regulated learning, and performance in gateway STEM courses

23 juni
Decades of research show that tests, beyond assessing student knowledge, are powerful tools for promoting learning. However, high-stakes tests can also cause stress and disengagement. To utilize tests to encourage and motivate students, we implemented a mastery-based testing system in a large-enrollment general chemistry course (N = 234).