Nu finns Termer för matematikundervisning publicerade på 26 olika språk. Materialet innehåller exempel och illustrationer av centrala matematiska termer i grundskolan och kan användas i matematikundervisning och studiehandledning på modersmål.
Matematiklyftet har inte nått de höjder regeringen hoppades på. I en ny rapport ser en grupp forskare vid Mälardalens högskola ingen skillnad på kunskaperna hos elever vars lärare har deltagit i fortbildningssatsningen och de som inte deltagit.
Når matematik bliver integreret i idrætsundervisningen, stiger elevernes motivation, viser nyt dansk studie, som skal inspirere lærere til at kombinere faglighed med bevægelse.
Förbättrad undervisning och ökat lärande. Det är ofta målbilden med skolans digitalisering. Men för att nå dit krävs det kontinuerlig och långsiktig fortbildning av lärarna, visar en ny avhandling av Annika Agélii Genlott, som nu valts till Skolportens favorit.
Att lära sig att förstå tidsskillnader kan vara både svårt, abstrakt och knepigt att visualisera. Mellanstadieläraren Annika Macklin har hittat ett effektivt sätt att lära ut tidsförlopp: att jobba med tidslinjer.
Den här sidan riktar sig till er som är lärare i de obligatoriska skolformerna eller i moderna språk, matematik eller engelska på gymnasial nivå. Här hittar ni material för att diskutera planering, undervisning och bedömning utifrån de ändrade kurs- och ämnesplanerna.
Vilka är de existerande bilderna av den önskade matematikläraren i lärarutbildningens olika arenor? Det är en av frågorna som Lisa Österling undersöker i sin avhandling.
Klockan är ett väldigt komplext kunskapsområde, enligt matematikdidaktikern Helena Roos. Tobias Israelsson instämmer. Han har lång erfarenhet som lågstadielärare och har ägnat mycket tankearbete åt hur man kan hjälpa barn att förstå tid.
A controversial study that suggested engaging primary schoolchildren in philosophical discussions could also improve their maths and reading has been undermined by new research that found little or no improvements in those subjects.
Geometri passar bra för digital teknik. Undervisningsformen kan stimulera eleverna att undersöka, testa och resonera om geometriska figurer och deras egenskaper, men också hjälpa elever som inte riktigt kan ta till sig geometrin genom den traditionella undervisningen.