Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 24 av 68

Matematikundervisning är sämre i redan utsatta skolor

2021-06-09
I skolklasser med en hög andel elever med sämre socioekonomiska förutsättningar täcker undervisningen in färre delar av kunskapsinnehållet i matematik och lärare uppger i högre grad att de inte är väl förberedda på att undervisa. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet vars författare efterlyser åtgärder för att skapa en mer likvärdig skola.

A problem for math teachers: Solving the dilemma of learning lost to a year of Zoom

2021-06-02
Teachers say pandemic-related setbacks in mathematics will linger well into the coming school year, especially for students who suffered the most during shutdowns. Unable to peer over their students’ shoulders and correct their work, math teachers lost the ability to offer on-the-spot tutorials.
Forskning och utveckling kategorier

Barn blev bättre på matte efter kognitiv träning

2021-05-21
Barn som tränade visuellt arbetsminne och problemlösning förbättrade sina mattekunskaper, visar en studie från Karolinska Institutet. Resultatet tyder på att kognitiv träning kan förbättra skolprestation och att när det kommer till matte, så spelar typen av kognitiv träning en signifikant roll.
123242568