På Essingeskolan har schackspelande förbättrat elevernas lärande. Fler når målen i matematik och eleverna har blivit bättre på att samarbeta. ”Man blir lugn och kan fokusera”, säger eleven Simon Paakkinen.
Children enter kindergarten with varying math skills and, much like literacy and language development, exposure to and experience with math at home in the early years of development can be a strong predictor of later achievement in math. But Harvard Graduate School of Education professor Meredith Rowe and former HGSE researcher Kathryn Leech, an assistant professor at the University of North…
Det har gått några år sedan programmering infördes i läroplanen, men fortfarande saknar lärare riktlinjer kring vad eleverna ska lära sig. Det visar Peter Vinnerviks avhandling om lärarnas uppdrag med programmering i undervisningen.
Integrating the arts into lessons across a STEM curriculum can prepare students for the future workforce and help bridge learning gaps, Cyreena Boston Ashby, CEO of Girls Inc. of the Pacific Northwest, writes in this commentary.
Studies show that mathematical reasoning ability is crucial in early education, and when children understand math before entering elementary school, they have higher achievement on both reading and math tests later in their school years.
Hej Helena. Din avhandling om matematik är utsedd till Skolportens favorit. Grattis! Hur känns det – och har du firat? "Det känns jätteroligt! Jag har förstås skålat i bubbel!" säger forskaren Helena Vennberg.
Den inriktning digitala läromedel har mot enskilda elever gör det svårt för lärarna att arbeta med lärandemål för hela klassen. Det menar Marie Utterberg Modén, forskare vid Göteborgs universitet.
Digitala matematikläromedel erbjuder individanpassade uppgifter, men utmanar samtidigt lärarnas kontroll över undervisningen. Det visar Marie Utterberg Modén i sin avhandling om hur digitala läromedel påverkar förutsättningarna för lärarna.