Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 2 av 71

Forskning och utveckling kategorier

Inequality in participation in shadow education in mathematics in Europe: An intersectional perspective

29 oktober
There is a growing body of research on participation in shadow education (SE), reflecting the global growth of this sector. However, less is known about the topic from an intersectional perspective. Drawing on TIMSS 2019 and PISA 2012 data for European countries, this paper explores the way in which social background, gender and migration background…
Forskning och utveckling kategorier

Podcast: När matematik blir ett språkprov

29 oktober
Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9. Resultaten och slutsatserna delar de med sig av i det här avsnittet av Lärare & Forskning. (webbradio)

Det matematiska samtalets utmaningar – andraspråkselever samtalar för att lösa matematiska problem i en bedömningssituation

28 oktober
Studiens övergripande syfte var att undersöka på vilket sätt elever i årskurs 9, med svenska som andraspråk, samtalar kring och löser matematiska problem under en bedömningssituation som efterliknar en verklig muntlig nationell provsituation. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Lärares möjligheter att främja elevers teoretiska arbete med geometriska begrepp – lärandeverksamhet om cirkel

28 oktober
I följande artikel diskuteras vad som karaktäriserar lärares handlingar som främjar elevers engagemang, i en lärandeverksamhet där de tillsammans med sina klasskamrater utforskar de geometriska begrepp som relaterar till begreppet cirkel. (pdf)

Stora skillnader i blivande grundlärares kunskaper om bråk

14 oktober
Skillnaderna mellan lärarstudenters förståelse av bråk efter att de har gått igenom lärarutbildningen är stora, visar Anne Tossavainens avhandling. "Det var också överraskande, och oroande, att studenterna inte kunde upptäcka vissa helt orimliga svar som de gav till sina lösningar", säger hon.
12371