Blivande klasslärare presterar allt sämre i matematik, visar en magisteravhandling vid Åbo akademi i Finland. Aida Ohtonen, forskare och lärarutbildare, har granskat hur lärarstudenterna under de senaste 30 åren klarat ett enkelt matematiktest.
Elevers självuppfattning och självtillit i matematik spelar en avgörande roll för deras prestationer i ämnet. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet som också pekar på tydliga könsskillnader och skillnader mellan friskolor och kommunala skolor i Sverige.
Kopplingen mellan självförtroende och motivation i ämnet matematik är starkare hos elever som upplever att de är bra inom ett specifikt matematiskt område, jämfört med elever som har ett gott självförtroende i ämnet som helhet. Det visar Erik Bergqvist i sin avhandling.
Den fysiska miljön spelar stor roll för hur mattelärarna utför sitt arbete, visar Magnus Fahlström i en ny avhandling. "Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken. Då kan lärarna inte genomföra en så rik undervisning som de vill", säger han.
Early mathematical skills contribute to later school performance and socio-economic status. Working memory is related to mathematical skills, but spatial and language skills have independent effects on separate areas of mathematical skills such as solving word problems or arithmetic skills. In this study, 9- to 10-year-old children's (N = 57) cognitive and mathematical skills were assessed three…
There is a growing body of research on participation in shadow education (SE), reflecting the global growth of this sector. However, less is known about the topic from an intersectional perspective. Drawing on TIMSS 2019 and PISA 2012 data for European countries, this paper explores the way in which social background, gender and migration background…
Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9. Resultaten och slutsatserna delar de med sig av i det här avsnittet av Lärare & Forskning. (webbradio)
Studiens övergripande syfte var att undersöka på vilket sätt elever i årskurs 9, med svenska som andraspråk, samtalar kring och löser matematiska problem under en bedömningssituation som efterliknar en verklig muntlig nationell provsituation. (pdf)