Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 19 av 71

Forskning och utveckling kategorier

Går det att individualisera undervisningen i matematik med hjälp av blickspårning?

2022-03-29
En av de största utmaningarna inom skolan är att individualisera undervisningen för att möta alla elever på den nivå där de befinner sig. Osama Abbas är lärare på Elinebergsskolan i Helsingborg och initiativtagare till ett projekt där han vill undersöka om blickspårningsteknik kan hjälpa till med att bättre förstå elevers informationshämtning. Testet genomförs i ämnet…
Forskning och utveckling kategorier

YouScience Report: Female juniors and seniors have far more aptitude than interest in STEM fields

2022-03-16
A new study of YouScience aptitude assessments completed by 116,372 female high school juniors and seniors across the nation shows that female students had 10 times more aptitude than interest in careers in architecture and engineering, and nearly four times more aptitude than interest for careers in computers and mathematics.
Forskning och utveckling kategorier

”Vi behöver förändra matematikundervisningen”

2022-03-08
En matematikundervisning som engagerar, utvecklar och fungerar för alla elever. Det är vad matematiklärarna Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm strävar efter. De har länge funderat över varför svenska elever visar sämre resultat i matematik än elever i andra länder. För att ta reda på mer deltog de i en forskningsstudie vid Luleå Universitet vilket resulterade…
Forskning och utveckling kategorier

Evaluation of a Deliberate Practice and Growth Mindset Intervention on Mathematics in 7th-grade Students

2022-02-23
Deliberate practice and having a growth mindset have been hypothesized to increase school performance. This study compared the attitudes, performance, and behavior of 130 7th-grade students taking part in eight 30-minute sessions of deliberate practice and growth mindset over 14 weeks to a same-age active control group.
118192071