Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 13 av 71

Bättre kunskaper om hur hjärnan hanterar antal kan ge bättre matematikundervisning

2023-02-28
Mikael Skagenholt har i sin avhandling från Linköpings universitet bland annat undersökt hur hjärnan bearbetar olika numeriska representationer och vilka effekterna är av biologisk och kognitiv mognad på den numeriska bearbetningsförmågan. (s. 14)
Forskning och utveckling kategorier

Delaktighet för elever med olika förkunskaper i matematik: en interdisciplinär studie om betydelsen av undervisningens utformning och genomförande för elevers lärande

2023-02-14
Vad karaktäriserar en undervisning som möjliggör delaktighet och lärande för elever i årskurs 2 och 3 med olika förkunskaper inom området hela tal? Det är en av frågorna som Anna Lövström undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Why teachers are letting students solve math problems in lots of different ways

2023-02-07
Equitable, evidence-based math lets students tackle each aspect of the subject in the way it makes the most sense to them rather than forcing one definitive method on an entire class, write Tori Trajanovski and Cristina De Simone, education doctoral candidates at York University in Canada. They explain why cultural, experiential and peer input can…
112131471