Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 12 av 71

App-based mathematical intervention for youth with intellectual disabilities: a randomised controlled trial

2023-03-01
The purpose of this study was to evaluate whether students with intellectual disabilities can improve their arithmetic skills by participating in an arithmetic intervention programme, theoretically founded on explicit instruction and administered via an application developed for tablet computers.

Bättre kunskaper om hur hjärnan hanterar antal kan ge bättre matematikundervisning

2023-02-28
Mikael Skagenholt har i sin avhandling från Linköpings universitet bland annat undersökt hur hjärnan bearbetar olika numeriska representationer och vilka effekterna är av biologisk och kognitiv mognad på den numeriska bearbetningsförmågan. (s. 14)
Forskning och utveckling kategorier

Delaktighet för elever med olika förkunskaper i matematik: en interdisciplinär studie om betydelsen av undervisningens utformning och genomförande för elevers lärande

2023-02-14
Vad karaktäriserar en undervisning som möjliggör delaktighet och lärande för elever i årskurs 2 och 3 med olika förkunskaper inom området hela tal? Det är en av frågorna som Anna Lövström undersöker i sin avhandling.
111121371