There are a number of ways to enforce math facts fluency with students, writes Mona Iehl, a fifth- and sixth-grade math teacher. In this article, she shares how students can take the lead in math lessons and provides tips to help them practice math fluency - on paper and online.
Specifikt studeras hur vuxna elevers engagemang och studieteknik påverkas av två olika metoder för återkoppling. Studien är ett aktionsforskningsprojekt, som tar sin utgångspunkt i en pågående praktik, där läraren under flera år har utvecklat och testat olika metoder för återkoppling.
Karin Landtblom har forskat om statistisk litteracitet ur olika perspektiv och genom urval av fyra olika datakällor: blivande lärare, elever, lärare och läroböcker.
Matematikläraren Ewa Färnstrand använder sig av den rosade pedagogikprofessorn Dylan Wiliams verktygslåda. Att nöta och nöta, diskutera och arbeta med feedback har visat sig vara ett framgångsrecept.
Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra. "Du som lärare behöver inte alltid vara den som förklarar allt och visar lösningarna", säger Elham Kazemi, professor i matematikdidaktik vid University of Washington.
Sharmin Söderström har undersökt hur resonemang i problemlösning kan stödjas i matematikundervisningen och vilka faktorer som är associerade med detta stöd.
Ny matte-metode har gitt framgang på nasjonale prøver i Haugesund. Elevane synest dei lærer meir, og tavlene lèt dei jobbe slik matte er i dagleglivet, meiner studentar som forskar på metoden.
Mattetalanger-podden Talangcenter för elever med stor lärandepotential Avsnitt 11 I Norge finns det möjlighet att som elev med stor lärandepotential söka till olika talangcenter där man tre till fyra gånger på ett läsår får jobba med tvärvetenskapliga utmaningar.