Bristen på fokus av tidig taluppfattning i det svenska bedömningsmaterialet för matematik i förskoleklass riskerar att få negativa konsekvenser för eleverna. Det menar Maria Walla som forskat om likvärdig bedömning och undervisning i förskoleklassens matematik.
Syftet med artikeln är att bidra med kunskap om hur en intervention, med fokus på undervisning om tal och talrelationer i förskoleklass, kan utveckla matematikundervisning.
I artikeln undersöks didaktiska val i undervisning där matematik och hållbar utveckling möts. Undervisningens syfte var att uppmuntra förskolebarn att kollektivt resonera kring fördelningsproblem.
I denna studie arbetade förskoleklasselever med division genom problemlösning och problemformulering. Data kommer från en undervisningsaktivitet uppdelad på två tillfällen.
I artikeln presenteras och diskuteras förskoleklasselevers förmåga att se och använda talstrukturer för att bestämma antal, samt hur förmågan utvecklas efter att de deltagit i interventioner under ett läsår.
I den här artikeln presenteras en designstudie med målet att utforma en likvärdig matematikundervisning i förskoleklass i betydelsen att alla elever får tillgång till det matematiska innehållet och möjlighet att utveckla ett framgångsrikt förhållningssätt i och till matematikämnet.
A variety of reasons can turn someone off of math, but three grit-building characteristics can turn that caution into confidence, writes India White, an author and former math teacher and assistant principal. White explains how to encourage students to help develop resilience, remind them that everyone learns when given enough time, and share positive stories…
Kristin Westerholm har i sin licentiatuppsats undersökt hur lärare identifierar och förstår elevers tidiga taluppfattning i matematikundervisningen, det vill säga deras grundläggande förståelse för tal och siffror.