Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Litteracitet"

Visar sida 5 av 60

Välj typ av innehåll inom kategori "Litteracitet":

Stora vinster hos barn som läser för nöjes skull

2023-08-30
Barn mår bra av att tidigt börja läsa för nöjes skull. Men hur bra? En brittisk studie visar att effekterna är större än man kunnat tro. "Vi blev överraskade av att se hur mycket deras hjärnor utvecklades och hur mycket bättre deras studieresultat blev", säger professor Barbara Sahakian.

Att tala in texten kan hjälpa elever med skrivsvårigheter

2023-06-13
Att kunna skriva text med flyt är mer eller mindre svårt för olika elever. I en ny avhandling från Göteborgs universitet undersöks om skrivredskapet tal-till-text, det vill säga att prata in texten som skrivs in av datorn i realtid, kan underlätta skrivandet för elever med läs- och skrivsvårigheter.

Podd om skönlitteratur på fritidshemmet

2023-06-08
Hur kan en gemensam läsupplevelse bidra till demokratiska samtal och hur kan skolbibliotekarie och lärare samverka för att skapa motivation för lärande? Carin Sandström, fritidshemsutvecklare, och Mathias Larsson, skolbibliotekarie, fick möjlighet att prata om detta i två poddavsnitt som producerades av Högskolan Halmstad. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier

Rebrand reading for your reluctant readers

2023-05-04
Teachers can engage reluctant readers by approaching reading as an opportunity to get away and acting as students' travel agents, writes Kelly Owens, a literacy interventionist and veteran educator. In this article, Owens shares strategies to help avoid having students view reading as a chore, such as establishing a reading routine and encouraging students to…
145660