Högläsning kan innebära en mysig stund och en trygghet för barnen. Men högläsning är också ett av verktygen för att utveckla barnens språkförmåga och läs- och skrivkunnighet. För att uppnå det målet borde den organiseras på ett mer systematiskt sätt än idag, anser en grupp nordiska forskare.
Nu inleds ett skolforskningsprojekt som ska undersöka, dokumentera och utvärdera användningen av ett nytt läromedel, Handalfabetet – vägen till läsning.
När elever ska börja skriva i lågstadiet ligger fokus oftast på stavning och grammatik – inte på själva innehållet i texterna. Men där finns väldigt mycket att upptäcka, visar en ny studie. "Varenda elevtext öppnade nya världar för mig", säger forskaren Oscar Björk.
Barn mår bra av att tidigt börja läsa för nöjes skull. Men hur bra? En brittisk studie visar att effekterna är större än man kunnat tro. "Vi blev överraskade av att se hur mycket deras hjärnor utvecklades och hur mycket bättre deras studieresultat blev", säger professor Barbara Sahakian.
Att kunna skriva text med flyt är mer eller mindre svårt för olika elever. I en ny avhandling från Göteborgs universitet undersöks om skrivredskapet tal-till-text, det vill säga att prata in texten som skrivs in av datorn i realtid, kan underlätta skrivandet för elever med läs- och skrivsvårigheter.
Såväl elever som lärare behöver stöd att utveckla strategier för visuell litteracitet. Det visar Ulrika Bodéns forskning om vad som händer när elever läser på en skärm bestående av interaktiva visualiseringar.
Hur kan en gemensam läsupplevelse bidra till demokratiska samtal och hur kan skolbibliotekarie och lärare samverka för att skapa motivation för lärande? Carin Sandström, fritidshemsutvecklare, och Mathias Larsson, skolbibliotekarie, fick möjlighet att prata om detta i två poddavsnitt som producerades av Högskolan Halmstad. (webb-radio)
Med utgångspunkt i skönlitterära texter och aktuell språkforskning kan elevernas ordförråd både breddas och fördjupas. På Grimstaskolan använder sig högstadieläraren Anna Norlin av strategier som vuxit fram under ett FoU-projekt.