Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Litteracitet"

Visar sida 35 av 59

Välj typ av innehåll inom kategori "Litteracitet":

Forskning och utveckling kategorier

Screen reading worse for comprehension, leads to overconfidence, new meta-analysis concludes

2019-04-09
Reading from a screen may be worse for students' comprehension than reading from paper, according to a report presented at the American Educational Research Association by University of North Dakota assistant education professor Virginia Clinton. Her findings suggest, she says, that reading from a screen is best-suited for "light pleasure reading."

Avhandling om skrivdidaktik utsedd till Skolportens favorit

2019-04-05
Lärarutbildningen synliggör inte vad skrivdidaktik är. Det menar forskaren Helen Winzell, som arbetat som gymnasielärare i svenska i många år och nyligen disputerade i ämnet skrivdidaktisk kunskap. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
Forskning och utveckling kategorier

Olika skolämnen innebär olika förutsättningar för elevers meningsskapande

2019-04-01
I skolans ämnesundervisning är språk och skriftspråk viktiga redskap för elevers meningsskapande. Frågan är på vilket sätt sådana olika redskap används i olika skolämnen? I en ny avhandling vid Umeå universitet visar Monica Egelström att i skolår 4-6 kan skolämnen variera i vilka resurser för meningsskapande elever möter. Därmed vilka möjligheter till literacyutveckling elever möter…
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Sokratiska boksamtal i förskolan kräver övning

2019-03-26
Det krävs övning för att leda ett sokratiskt boksamtal med barn i förskolan. Utmaningen ligger i att inte styra barnen i en viss riktning utan att i stället vara öppen för deras olika tolkningar. Det konstaterar Anna Eklund, Åsa Ahlqvist Johansson och Anette Ranbäck på Marielunds förskola i Strängnäs.
Forskning och utveckling kategorier

Läsförståelse och undervisning om lässtrategier

2019-03-15
Syftet med den systematiska översikten är att sammanställa forskning om hur, varför och under vilka förutsättningar som undervisning i lässtrategier främjar elevers läsförståelse. Genom att undervisa elever i lässtrategier, som till exempel att visualisera, sammanfatta eller dra slutsatser, kan läraren erbjuda eleverna verktyg för att nå en djupare förståelse av de texter de läser. Översikten…
Forskning och utveckling kategorier

Deepening Independence in the Reading Workshop

2019-03-12
More than half of elementary students' reading lives take place while teachers work with other children. In literacy professor Lindsey Moses' work to support differentiated instruction, she hears one common question: "What are the rest of my students doing while I am running small groups?" Facilitate meaningful engagement for young readers with practices to guide…
134353659