Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Litteracitet"

Visar sida 24 av 59

Välj typ av innehåll inom kategori "Litteracitet":

Forskning och utveckling kategorier

Ge dina barn ett språk

2020-10-13
Kunskaperna i läsning och i läsförståelse har gått upp, men klyftorna ökar. Den som inte har språket ger ofta upp tidigt och går miste om livskvalitet, delaktighet och makt. Medverkande: Elisabet Reslegård, ordförande för Läsrörelsen, Elisabet Niskakari, skolbibliotekarie, Anne-Marie Körling, lärare, och journalisten Lotta Nylander. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Skolbibliotekarien - elevens guide i bokskogen

2020-10-13
För att rätt bok ska nå rätt elev vid rätt tillfälle krävs en skolbibliotekarie som känner till stigarna i bokskogen. Professor Åsa Wengelin berättar om litteracitet med särskilt fokus på personer med läs- och skrivsvårigheter. Karin Wessman, bibliotekarie på Hvitfeldtska gymnasiets bibliotek, berättar mer om hur de jobbar. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Ljudboken förändrar gamla mönster

2020-09-29
Pojkar läser betydligt mindre än flickor. Det stämmer – förutsatt att man enbart tittar på traditionell bokläsning. Men en ny studie visar att ljudböcker lockar killar till läsning i högre utsträckning än tjejer. Och många lägger mycket tid på lyssningen. Vi lät forskaren bakom rapporten tipsa om hur lärare kan dra nytta av undersökningens resultat.
Forskning och utveckling kategorier

Väck bokstavsglädjen!

2020-09-16
Förskolan ska bygga på lust och glädje. På barnens intressen. Samtidigt har vi mål i läroplanen som vi ska arbeta med, delar som barnen har rätt till – oavsett intressen. Hur gör vi när dessa krockar och när intresset för att skriva är svagt? Det skriver Josefin Malm, Leg. förskollärare och pedagogista, och Sofie Källhage,…

Kollaborativt berättande med interaktiv skrivtavla i förskoleklassen – en multimodal historia

2020-06-22
Ewa Skantz Åberg och Annika Lantz-Andersson vill med sin studie bidra till ökad kunskap om vilka språkliga processer som sker i en läs- och skrivundervisning i form av kollaborativa berättaraktiviteter med en interaktiv skrivtavla.
Forskning och utveckling kategorier

Handens magi

2020-06-10
Kreativa händer håller hjärncellerna i gång och är en grund för vår civilisation och kultur, enligt professorn och handkirurgen Göran Lundborg. Handskriftens taktila egenskaper – imitation, finmotorik, fokus – är också specialpedagogiska verktyg.
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt med stark koppling mellan forskning och praktik

2020-05-14
Hur används Skolforskningsinstitutets forskningssammanställningar i det viktiga arbetet med läs-, skriv- och språkutveckling? Vi har pratat med lärare som har använt sammanställningarna Feedback i skrivundervisningen, Läsförståelse och undervisning om lässtrategier samt Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet i sin undervisning.
123242559