Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Litteracitet"

Visar sida 23 av 59

Välj typ av innehåll inom kategori "Litteracitet":

Forskning och utveckling kategorier

Can your students tell the difference between fact and fiction?

2020-10-22
There are several available resources to help develop students' news literacy skills, writes Kimberly Rues, a prekindergarten-to-sixth-grade librarian in Missouri. In this commentary, Rues discusses the News Literacy Project and Stanford History Education Group Civic Online Reasoning Curriculum, which can help students think critically about the news they consume online.
Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 3, 2020

2020-10-22
Att lära sig läsa, skriva och räkna är inte alltid så lätt. Vad kan skolan göra då? I det här numret av Lika värde-tidningen kan du läsa om en mattesatsning i en hel kommun, ett lekfullt sätt att lära sig skriva och hur en skola arbetar med Läsa, skriva, räkna – garantin för tidiga stödinsatser.…
Forskning och utveckling kategorier

Läsa tillsammans

2020-10-13
Att läsa tillsammans ger läsningen en extra dimension, som för många är pricken över i. Detta panelsamtal speglar en mångfald av läsecirklar i 200 högstadie- och gymnasieskolor, närläsning av bilderböcker med barn i åldern 1-3 år och bokcirklar i både traditionella och nya former. Medverkande: Ann Boglind, universitetslektor, Bo Andér, sammankallande i en läsecirkel med…
Forskning och utveckling kategorier

Är läskunnigheten hotad?

2020-10-13
Läsning är en förmåga som måste hållas levande och den träning barnen får i skolan är inte nog. I många hem är läsning inte en självklarhet. Kan då skolan lägga ansvaret på föräldrarna? Medverkande: Louise Wramner, pedagog, Mats Myrberg, professor i specialpedagogik, Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, och Christina Hellman, universitetslektor i lingvistik. (webb-tv)
122232459