Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Litteracitet"

Visar sida 21 av 59

Välj typ av innehåll inom kategori "Litteracitet":

Forskning och utveckling kategorier

Att läsa är att skapa!

2021-01-29
Mitt i den pågående debatten om läsande landar den första svenska vetenskapliga boken om biblioterapi. Litteraturvetaren Cecilia Pettersson tror att många förskolepedagoger ägnar sig åt biblioterapi utan att veta om det men att detta skulle kunna fördjupas med utbildning.
Forskning och utveckling kategorier

Colorado’s emphasis on phonics in reading could hurt English language learners, advocates say

2020-12-17
An emphasis on phonics may fail to adequately support English-language learners, according to a group of advocates and researchers in Colorado. While the state has issued a directive to focus on phonics, the group encourages teachers to continue a multipronged approach to early-grade reading with pictures and other tools to help reach the 13% of…

Forskningsutblick: Elever måste få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid skärmläsning

2020-12-14
Forskarna Hildegunn Støle, Anne Mangen och Knut Schwippert har undersökt om norska elevers läsförståelse skiljer sig beroende på om eleverna gör ett test på papper eller på datorskärm. Utifrån resultaten menar de att elever behöver få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid läsning på skärm och att lärare bör använda papperstexter när elever ska…
120212259