Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Likvärdig skola"

Visar sida 9 av 13

Välj typ av innehåll inom kategori "Likvärdig skola":

Forskning och utveckling kategorier

Taluppfattningsutveckling i förskoleklass

2020-04-16
Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet. För att möta alla elever kan skolor ha olika pedagogiska inriktningar vad gäller vad som fokuseras i undervisningen och hur undervisningen bedrivs. I denna artikel presenteras en studie om hur barn i förskoleklass i segregerat område utvecklades i grundläggande matematik…

Skolan kan vara av­görande för flickor med adhd

2020-03-31
Svenny Kopp har ägnat stora delar av sitt yrkesliv kring forskning på flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Nu har hon i en sammanställning uppmärksammat kunskapsutvecklingen kring flickor med adhd under åren 2000–2010. Dessa samlade kunskaper är oerhört viktiga för att dessa flickor ska få adekvat uppmärksamhet, stöd i tid och möjligheter till en likvärdig utbildning.

Studiegapet mellan inrikes och utrikes födda elever

2020-03-06
Under de senaste tio åren har andelen utrikes födda elever i årskurs 9 fördubblats från 6 till 13 procent. Det är en rekordstor ökning. Hans Grönqvist och Susan Niknami har kartlagt och analyserat skillnaderna i studieresultat mellan inrikes och utrikes födda elever i grundskolan och gymnasiet under perioden 1990–2017 (pdf).

Sämre tillgång till utbildning för unga på landsbygden

2020-02-27
Många unga på landsbygden har sämre tillgång till utbildningar i sin hemkommun. De känner också ett större missnöje mot politiker än ungdomar i storstäder. Trots det handlar den politiska diskussionen oftast om storstädernas förorter. I en nyutkommen bok har forskare därför vänt blicken mot unga på landsbygden.

Därför får utvecklingsprojekt i skolan inte avsedd effekt

2020-02-14
Skolforskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsch fick i uppdrag av en kommun att analysera varför kunskapsresultaten på en gymnasieskola inte höjdes, trots flera riktade insatser. Insatserna måste i större utsträckning utgå från de faktiska eleverna på skolan istället för idealbilder av elever, visar rapporten.
Forskning och utveckling kategorier

"Who's to Blame for the Black-White Achievement Gap?"

2020-01-09
In this commentary, education reporter Christina Samuels reflects on her own experience with testing and considers the origins of the racial achievement gap. That line of inquiry led her to talk to Ronald Ferguson, an economist and director of Harvard's Achievement Gap Initiative, who is focused on early brain development as a potential solution to…
1891013