Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Likvärdig skola"

Visar sida 8 av 13

Välj typ av innehåll inom kategori "Likvärdig skola":

Forskning och utveckling kategorier

Åsa Melander: Skolans fokus måste vara såväl starka som svaga elever

2020-05-28
Björn Åstrands utredning syftar till att göra skolvalssystemet mer rättvist, men det är viktigt att förslaget om lottning följs upp av styrmedel som säkrar en hög ambition och att skolans fokus är alla elever på alla nivåer. Det menar Åsa Melander, forskarstuderande och har tidigare arbetat som skolplatsplaneringschef i Hackney, London.

Skola hemma - experterna : Vad gör pedagogerna med de barn som inte får komma till förskolan?

2020-05-14
Om arbetet på de förskolor där kommuner med hänvisning till corona-läget och smittspridning stoppat barn till arbetssökande och föräldralediga. Vad betyder det här för pedagogerna? Och för dom barn som har särskilt stort behov av verksamheten? Vi diskuterar flippat klassrum för förskolan, Skype-träffar och likvärdigheten som utopi. Medverkar gör förskolerektorerna Marie Nelhagen från Ånge och…
Forskning och utveckling kategorier

Sex projekt får ULF-medel för praktiknära forskning i skolan

2020-04-29
Sex projekt har beviljats medel för genomförande av forskning inom ramen för regeringsuppdraget kring praktiknära forskning i skolan – ULF. Inriktningen på årets utlysning har varit likvärdighet och de beviljade projekten berör bland annat skolfrånvaro, språkstöd och didaktisk design.
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Rektor med vetande 2020 : Elmemodellen

2020-04-16
Eva-Lena Brafield, rektor på Elmeskolan, vill att alla elever ska få tillgång till en likvärdig utbildning och en inkluderande skola genom lärmiljön. Gemensamma lektionsgenomgångar sker framför klassrumstavlan. När eleverna förstått sin uppgift kan de gå och arbeta mer ostört bakom skärmarna vid sina kontorsplatser, medan de som behöver mer vägledning kan stanna kvar hos läraren.…
178913