Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Likvärdig skola"

Visar sida 8 av 12

Välj typ av innehåll inom kategori "Likvärdig skola":

Forskning och utveckling kategorier

Sex projekt får ULF-medel för praktiknära forskning i skolan

2020-04-29
Sex projekt har beviljats medel för genomförande av forskning inom ramen för regeringsuppdraget kring praktiknära forskning i skolan – ULF. Inriktningen på årets utlysning har varit likvärdighet och de beviljade projekten berör bland annat skolfrånvaro, språkstöd och didaktisk design.
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Rektor med vetande 2020 : Elmemodellen

2020-04-16
Eva-Lena Brafield, rektor på Elmeskolan, vill att alla elever ska få tillgång till en likvärdig utbildning och en inkluderande skola genom lärmiljön. Gemensamma lektionsgenomgångar sker framför klassrumstavlan. När eleverna förstått sin uppgift kan de gå och arbeta mer ostört bakom skärmarna vid sina kontorsplatser, medan de som behöver mer vägledning kan stanna kvar hos läraren.…
Forskning och utveckling kategorier

Taluppfattningsutveckling i förskoleklass

2020-04-16
Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet. För att möta alla elever kan skolor ha olika pedagogiska inriktningar vad gäller vad som fokuseras i undervisningen och hur undervisningen bedrivs. I denna artikel presenteras en studie om hur barn i förskoleklass i segregerat område utvecklades i grundläggande matematik…

Skolan kan vara av­görande för flickor med adhd

2020-03-31
Svenny Kopp har ägnat stora delar av sitt yrkesliv kring forskning på flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Nu har hon i en sammanställning uppmärksammat kunskapsutvecklingen kring flickor med adhd under åren 2000–2010. Dessa samlade kunskaper är oerhört viktiga för att dessa flickor ska få adekvat uppmärksamhet, stöd i tid och möjligheter till en likvärdig utbildning.

Studiegapet mellan inrikes och utrikes födda elever

2020-03-06
Under de senaste tio åren har andelen utrikes födda elever i årskurs 9 fördubblats från 6 till 13 procent. Det är en rekordstor ökning. Hans Grönqvist och Susan Niknami har kartlagt och analyserat skillnaderna i studieresultat mellan inrikes och utrikes födda elever i grundskolan och gymnasiet under perioden 1990–2017 (pdf).

Sämre tillgång till utbildning för unga på landsbygden

2020-02-27
Många unga på landsbygden har sämre tillgång till utbildningar i sin hemkommun. De känner också ett större missnöje mot politiker än ungdomar i storstäder. Trots det handlar den politiska diskussionen oftast om storstädernas förorter. I en nyutkommen bok har forskare därför vänt blicken mot unga på landsbygden.

Därför får utvecklingsprojekt i skolan inte avsedd effekt

2020-02-14
Skolforskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsch fick i uppdrag av en kommun att analysera varför kunskapsresultaten på en gymnasieskola inte höjdes, trots flera riktade insatser. Insatserna måste i större utsträckning utgå från de faktiska eleverna på skolan istället för idealbilder av elever, visar rapporten.
178912