Forskning och utveckling inom kategori "Lek"
Visar sida 8 av 24
Välj typ av innehåll inom kategori "Lek":
Forskning och utveckling kategorier
Förskolan som bygger sin egen utemiljö
Blir det bäst när vuxna är de som bestämmer hur utomhusmiljön ska se ut eller villkorar det bara leken och dess spelregler. På Idrottsförskolan HAIS tror man inte på den färdiga lekplatsen som idé utan här skapas utemiljön av pedagoger och barn i en ständigt pågående process.
Forskning och utveckling kategorier
Lärmiljöer ska hjälpa förskolebarn att kunna vara sig själva
Hur skapar förskolan en lärmiljö som möjliggör för alla barn att vara sig själva och acceptera varandra? I höst har Diamantens förskola och Lindängehus förskola påbörjat ett samarbete med Tillitsverket, där de ska utforska hur leken kan främja våra olikheter och stärka hur både barn och pedagoger relaterar till varandra.
Forskning och utveckling kategorier
De använder naturen som lärmiljö
Pandemin har fått fler att söka sig ut i naturen – så även i skolans värld. ”Naturen är oslagbar som lärmiljö. Här fångar vi elevernas uppmärksamhet och de har lättare att minnas det de lärt sig”, säger läraren Mia Hjortenbo.
What keeps play alive? : A Dynamic Systems approach to playing interactions of young newcomer children in Sweden
Nadezda Lebedeva har i sin avhandling bland annat utforskat hur nyanlända barn upplever lekinteraktioner under en övergångsperiod till svensk förskoleverksamhet.
Forskning och utveckling kategorier
A hop, skip, and a jump: Creating your own sensory path
The possibilities for creating a sensory path to give students a movement break are endless. Here’s what schools across the country are doing.
Forskning och utveckling kategorier
Poddagogen #11: Forskaren Marina Wernholm om barns lek i digitala gemenskaper
Forskaren Marina Wernholm gästar den pedagogiska podcasten Poddagogen och samtalar om sin avhandling om barns lek i digitala gemenskaper.
Forskning och utveckling kategorier
Grönska på skolgården är viktigt för leken
Oredigerade platser, som skog och grönområden, har ett högt lekvärde, visar ny forskning. Här upplever barn att de själva bestämmer över leken. "Vi har inte rätt att bygga bort sådana platser", säger pedagogikforskaren Maria Hammarsten.
Hur blir lek levande?
Nadezda Lebedeva har undersökt hur man studerar barns lek. Hon berättar om några intressanta faktorer om nyanlända barns lek i svenska förskolan.(webb-tv)
Lekens betydelse för barns trygghet
Barn som kommer till Sverige från en annan social kultur har många gånger inte fått tid eller utrymme för lek. Att aktivt observera och interagera via leken kan vara ett sätt att ge stöd och skapa trygghet. Leken kan göra övergången till det nya livet mjukare.
I leken är det omöjliga möjligt
Pedagogista Maria Sverrhag berättar om ett dramaprojekt med berättande i fokus där ungefär 100 barn deltagit. Barn från Ringstorps förskola, Västra Berga förskola och Pålsjö Östra förskola.
"Alla hänger med i lekens demokrati"
Vi som lever eller arbetar tillsammans med barn har två stora demokratiska uppgifter här, som förebilder i hur vi lever tillsammans och som skyldighet att skapa ett demokratiskt och lekfullt klimat i barngruppen, skriver Margareta Öhman, psykolog, författare och barnkulturvetare.