Barn i förskoleklass runt om i Örebro lyssnar denna vecka på en konsert som inspirerats av Emma Adbåges bok Gropen. Svenska Kammarokestern och pedagoger från Kulturskolan bjuder på stor show där lärande genom lek står i fokus.
Genom att delta och stötta i barnens lek kan pedagoger främja språkutvecklingen, särskilt för barn med annat modersmål. I en ny bok förklarar forskaren Robin Samuelsson metoden.
Skola, förskola och föräldrar måste vara försiktiga med ett alltför ensidigt fördömande av krigslekar som kan vara viktiga för många barn, framför allt pojkar. Det visar Ebba Theorells forskning.
En vårdcentral är en del av kvalitetsarbetet i Elisefreds förskola i Skurup. Även om leken på ytan mest handlar om brutna ben och röntgenapparater är målet bättre undervisning och förbättrad språkutveckling.
Vattenleken på Hovs förskola i Växjö blev både rolig och reflekterande kring begreppen mycket, lite och hållbarhet. Amanda Sayah Söderlund berättar hur lekresponsiv undervisning ser ut i praktiken.
Med denna uppsats vill författarna lyfta fram nya perspektiv relaterade till hur närvaron och frånvaron av sekundära intersubjektiva gemenskaper kan påverka de yngsta barnens upplevelser av deltagande i förskolevardagen.
Elever ska få leka, bara vara och tänka utan att vara styrda av sitt kön. Men hur skapar man en sådan miljö? Det har kollegorna på Västra skolans fritidshem i Jokkmokk försökt ta reda på, genom att studera både barnen och sig själva.
Lek är en bra metod för att jobba ihop en klass, anser Emma Carlström. Hon använder ”Veckans lek” för att träna eleverna på samarbete – och att ta motgångar. Det har hon igen i undervisningen.
The Innovation Station program at Brookwood Elementary School in Georgia features a well-stocked makerspace and encourages students to identify real-world school problems and use STEM to create solutions. Educators from the school described the program in a recent SmartBrief webinar and talked about the school's quarterly, tech-free Day of Play.