Ta del av forskningsresultat från finalkonferensen för projektet "Lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd".
Det är endast en liten del av förskolans verksamhet som synliggörs i förskolans fotografier. I första hand är det undervisningsdelen som avbildas, visar Catarina Wahlgrens avhandling.
Lek är per definition en aktivitet som barnen själva initierar och styr. Men fritidslärare kan ändå dra nytta av leken i sin undervisning. Forskaren och universitetsläraren Eva Kane ger här några förslag på hur det kan gå till.
Det finns i samhället en romantiserad bild av lek och barndom. I denna essä problematiseras bilden av den romantiska leken och vi argumenterar för ett nytt sätt att förstå barns lek där samtidskontexten och omvärlden har en stor betydelse.
Varför leker barn? För att de vill och tycker att det är roligt. Gott så – men vinsterna är så många fler. Leken är helt avgörande för barnets utveckling. Det skriver Petter Iwarsson, legitimerad psykoterapeut och socialpedagog.
Ibland kan en vuxen behöva ta plats i leken för att få den att fungera. Inte genom att styra utan genom att vara lekens smörjmedel, tipsar Margareta Öhman, psykolog, författare och barnkulturarbetare.
Lek mellan barn är viktigt för att barn ska utvecklas socialt och må bra. I den här studien undersöker forskarna en lek- och samspelsintervention som genomfördes på fyra förskolor. Resultatet pekar mot att arbetssättet ökade delaktighet och engagemanget hos de barn som deltog i forskningsstudien.
Studien er en kvalitativ studie. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er gruppediskusjoner fra to workshops med styrere og pedagogiske ledere i tre barnehager i Norge. Resultatet viser barnehagelærernes perspektiver på kvalitet i utvikling av leke- og læringsmiljøet i barnehagen.