Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lek"

Visar sida 22 av 24

Generisk bild
Forskning och utveckling kategorier

Tingen bestämmer vardagen

2012-04-12
I ”Barn, linjaler och andra aktörer: Posthumanistiska perspektiv på subjektskapande och materialitet i förskola/skola” visar Karin Hultman hur möbler, arbetsmaterial och leksaker i pedagogiska praktiker kan förstås som aktiva aktörer och medproducenter i barns vardag.

Små förändringar - stor hjälp för barn i samspelssvårigheter

2010-11-16
Orsaken till att barn på förskolan kan ha det svårt i samspelet med andra barn och vuxna,finns ofta i verksamheten. Inte hos det enskilda barnet. Det är en av slutsatserna i KerstinBygdeson - Larssons avhandling "Vi började se barnen och deras samspel på ett nytt sätt ":Utveckling av samspelsdimensionen i förskolan med hjälp av Pedagogisk processreflektion .

Svår balansgång mellan lek och lärande i förskoleklassen

2009-03-12
När det finns en positiv relation mellan barn och lärare och när barnen känner sig delaktiga i själva lärandesituationen upplever de svårigheter som mindre besvärligt . Agneta Simeonsdotter Svensson har undersökt hur barn i förskoleklass upplever svårigheter.

Identiteten formas av musik

2009-02-20
Kreativitet, äkthet och rena känslor. Ungdomars förhållande till musik handlar om friheten att få uttrycka och pröva olika identiteter. För unga är musiken ett sätt att reflektera över sin omgivning och kan på så vis beskrivas som vår tids filosofi, säger Manfred Sheid som skrivit en avhandling i ämnet.