Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lek"

Visar sida 15 av 24

Forskning och utveckling kategorier

Ny syn på leken

2018-05-24
Leken är ett pedagogiskt verktyg, ett lärtillfälle. Detta visste fritidspedagogerna på Grebyskolan i Norrköping, men genom aktionsforskning ville de lära sig hur de kan använda leken mer medvetet.
Forskning och utveckling kategorier

Framgångsrika lärande lekgrupper

2018-05-22
På Lövgärdets förskolor har man varje år en barnkonferens där personalen pratar om vart och ett av barnen. Arbetslagen får möjlighet att beskriva sitt arbete och tillsammans med förskolechef och specialpedagog resonera kring behoven och förutsättningarna i de olika grupperna. När specialpedagogen Maria Nygren tittade på sammanställningarna från konferenserna såg hon ett mönster. De barn…
Forskning och utveckling kategorier

Förskolebarn löser problem med matematiska handlingar i legoleken

2018-05-18
Problemlösning är en viktig matematisk aktivitet som barnen utför i legoleken och en förutsättning för matematisk utveckling. För att barn ska ges bästa möjliga förutsättningar att utveckla denna matematiska aktivitet behövs det matematisk kompetent förskolepersonal som är närvarande och deltagande i barns lekaktiviteter som kan stötta och utveckla barns problemlösande, menar Anders Albinsson, LiU.
Forskning och utveckling kategorier

Lek på fritidshem - Erfarenheter från ett aktionsforskningsprojekt

2018-02-27
Lek är något som är centralt för fritidshemmets verksamhet och som har en stark tradition men som ibland tas för given och därför blir oreflekterad. Genom att arbeta aktivt med lek så har vi tillsammans varit tvungna att ifrågasätta våra förgivettaganden om lek och därmed kunnat utveckla arbetet med lek. I denna artikel beskrivs erfarenheterna…
114151624