Vad händer när lek, som inspireras av kultur, estetik och pedagogers rollgestaltningar, möter ett utforskande projektarbete? Det är den fråga som boken, och det aktionsforskningsprojekt som beskrivs i den, försöker undersöka och belysa.
I en ny systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet behandlas lekens betydelse för att utveckla barns sociala förmågor. Översikten kan fungera ett underlag för förskollärares kollegiala utveckling av undervisningen i förskolan (sammanfattning).
De studier som ingår i översikten bygger på forskares observationer och analyser av leksituationer i förskolor. Översikten kan ge förskollärare värdefulla insikter och uppslag kring den egna undervisningen (pdf).
De studier som ingår i översikten bygger på forskares observationer och analyser av leksituationer i förskolor. Översikten kan ge förskollärare värdefulla insikter och uppslag kring den egna undervisningen.
Arbetet med att skapa en ny utemiljö på förskolan resulterade i fler attraktiva miljöer som har utvecklat barnens lek. Dessutom har pedagogerna fått ett närmare samarbete. Det visar förskollärarna Johanna Bjervner och Sara Sörell i sin utvecklingsartikel.
Magnus Cederlöf tipsar om flera roliga aktiviteter där ålder och antalet deltagare inte spelar någon roll. Barnen leker tillsammans och på samma villkor. Eleverna kan också komma och gå eftersom lekarna går fort och snart kan börja om igen.
Magnus Cederlöf tipsar om flera roliga aktiviteter där ålder och antalet deltagare inte spelar någon roll. Barnen leker tillsammans och på samma villkor. Eleverna kan också komma och gå eftersom lekarna går fort och snart kan börja om igen.
Magnus Cederlöf tipsar om flera roliga aktiviteter där ålder och antalet deltagare inte spelar någon roll. Barnen leker tillsammans och på samma villkor. Eleverna kan också komma och gå eftersom lekarna går fort och snart kan börja om igen.
Nyligen var den första av flera grupper skolansvariga från Nederländerna på plats på Göteborgs universitet för en kurs på temat lek, lärande och ledarskap. Det svenska forskningskunnandet om hur lek och lärande förenas i förskolan är det som lockar.
Det är genom att samspela med andra barn och vuxna som barn lär och utvecklas. Därför är det också viktigt med kunskaper om hur socialt samspel går till för att kunna stödja barns utveckling på ett bra sätt i förskolan, skriver Polly Björk-Willén.