Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lek"

Visar sida 12 av 24

Forskning och utveckling kategorier

Utmana lekmönster

2020-03-20
Varför finns det flicklekar och pojklekar? Även om den femåriga flickan sitter i baksätet när hennes mamma kör bilen är det hennes treåriga bror bredvid henne som håller en leksaksbil i handen och som tillsammans med andra pojkar leker Blixten McQueen.
Forskning och utveckling kategorier

Normmedvetna rum gör leken mer hållbar

2020-03-20
Fler barn som lekte med varandra, mindre framträdande genusmönster och en tydligare kommunikation – forskningsprojektet Normmedvetna rum för lek och lärande ledde till en mer hållbar lek. Dessutom blev lekarna mer fysiskt flyttbara mellan rummen istället för att vara fixerade vid platser och material.
Forskning och utveckling kategorier

Så håller de leken levande med matematik

2020-02-20
Hur kan man göra matematiken till en lustfylld del av den fria leken och vad innebär begreppet undervisning i förskolan? En grupp förskollärare i Malmö har försökt att komma fram till ett gemensamt förhållningssätt. "Vi var tvungna att göra undervisningen till ett förskolebegrepp", säger Michaela Beijer, förste förskollärare på bland annat Carl Gustaf förskola.
1 11 12 13 24