Att välja digitala lärresurser och läromedel är en svår uppgift, där rektor har en nyckelroll. I regel finns en process för hur valet ska gå till, men rektorer efterlyser stöd och samarbete för att öka kompetensen och systematiken i arbetet. Det framgår av en ny rapport som nu släpps.
Den som blir ohövligt behandlad på arbetsplatsen löper större risk för att senare även bli mobbad på jobbet. Tidiga insatser är nödvändiga, säger Kristoffer Holm, som gjort en studie om negativa beteende på arbetsplatsen tillsammans med Sveriges ingenjörer.
What leadership styles were important for principals as they navigated the challenges associated with COVID-19? How can school leaders partner with community to bring sustained change? In this edition of Researching education: 5 further readings, we share 5 readings on the topic of leadership, which address these questions.
The aim of this study is to contribute with knowledge about how principals and local education authorities make meaning of the position and organization of the preschool class in relation to these policy reforms and to the existing practices.
While the debate about ‘learning loss’ has dominated much of the discourse about education during COVID times, it is also clear that much has been learned and gained from the most disruptive period in contemporary history.
Carving out moments to practice mindfulness during the day helps elementary-school Associate Principal Nick Davies listen more completely, reduce stress and avoid rehashing challenging meetings. Davies explains how he makes time to breathe, center himself and return to or stay in the moment - no matter what the time or place, such as every time…
Studien er en kvalitativ studie. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er gruppediskusjoner fra to workshops med styrere og pedagogiske ledere i tre barnehager i Norge. Resultatet viser barnehagelærernes perspektiver på kvalitet i utvikling av leke- og læringsmiljøet i barnehagen.
Destruktivt ledarskap är ett relativt vanligt fenomen visar forskning. 36 procent rapporterar att deras närmsta chef ofta eller alltid utövar någon form av destruktivt ledarskapsbeteende. Mest destruktiv? Det är den passiva chefen.
Hur ser egentligen ett hållbart ledarskap ut? Och hur kan relationen till arbetsgivarna förändras och förbättras? Det är två ämnen som forskarna tar upp när de nu går vidare med sin forskning om skolledares arbetsförutsättningar.
Hur kan rektors agerande göra skillnad för barn i förskolan? Den frågan har två forskare och elva rektorer som ingått i ”Specialpedagogik för lärande” sökt svar på under ett läsår.
I en pågående undersökning från Ifous erbjuder endast 11 procent av de tillfrågade rektorerna tjänstetelefoner till sina medarbetare. Samtidigt vittnar många lärare och rektorer som har tjänstetelefon om smidigare samarbete, ökad säkerhet och personlig integritet, och förbättrad arbetsvardag överlag.