Ny studie: Läraren ska anpassa sina krav efter elevernas behov. Fokus på elevernas behov och strukturerade dagar ska ge bra klassrumsmiljö, goda resultat och låg frånvaro i skolan. Nu startar IBIS-studien i Sverige.
Håkan Eilard, filosofie doktor i pedagogiskt arbete, vars forskning riktats mot hur tillsyn och sanktioner inverkar i styrningen av skolan, i förhållande till rektorns professionella friutrymme och huvudmannens lokala ansvar. Håkan Eilard har egen yrkeserfarenhet som rektor, rektorsutbildare samt har arbetat på de statliga skolmyndigheterna.
Folk lägger en stor del av sin arbetstid på kvalitetssäkring, varumärkesarbete och på att utarbeta strategier. Lundaforskaren Mats Alvesson bedriver ett korståg mot dagens klyschor och tomma reformer i administration och ledarskap. "Samtidigt som vi lever i ett kunskapssamhälle verkar vi också i ett fördumningssamhälle."
Rektorn är avgörande för fritidslärarnas möjligheter att arbeta med anpassningar på fritidshemmet. Det säger pedagogikforskaren Marina Wernholm. "Det behövs tid för samverkan mellan klasslärare och lärare i fritidshem för att få en helhetssyn på eleven".
Den här rapporten bygger på det utvecklings- och forskningsarbete som gjorts inom Ifous FoU-program Fritidshemmets pedagogiska uppdrag (FriPU) som har pågått mellan 2019 och 2022. (pdf)
Developing an understanding of the importance of living more sustainably and possessing an awareness of the interconnectedness of our world is no doubt the greatest educational challenge of our time. Yet the solutions need not be as challenging as we fear and could indeed be much simpler than we think.
Principal Donna Hayward says building a sense of community and family at her school improves outcomes for students. Hayward, one of three finalists for the National Association of Secondary School Principals' Principal of the Year, says teachers and staffers at her school also form strong relationships with students.
Ledarskap beskrivs ofta med stora penseldrag. Forskaren Thomas Blom intresserar sig mer för vad som händer i det vardagliga mötet mellan lärare och skolledare. Ett möte där tilliten är central.