Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Ledarskap"

Visar sida 48 av 64

Forskning och utveckling kategorier

Lite väl brett om kollegialt lärande

2018-02-20
Boken är lättläst och ger en tydlig bild av hur Karin och Per Alnervik själva har jobbat med utveckling av kollegialt lärande i förskolan. Författarna tar ett brett grepp om ämnet. Tyvärr blir också bredden bokens svaghet. Ibland känner att jag vill veta mer om hur de tänker inom olika områden som de beskriver. Jag…
Forskning och utveckling kategorier

Fördelar med delat rektorskap

2018-02-12
Finns prestigelöshet, ömsesidigt förtroende och gemensamma värderingar så kan ett delat rektorskap fungera, visar ett nytt forskningsprojekt. "Skollagen borde skrivas om så att man tillåter flera chefer som delar ansvar", säger Marianne Döös, professor vid Stockholms universitet.

Hantera kontroversiella frågor – Utveckla strategier för att hantera spänningsfält och undervisningen om kontroversiella frågor i skolan

2018-02-01
Ett verktyg som gör det lättare för rektorer och skolledare att hantera spänningsfält och undervisning om kontroversiella frågor i skolan. Utarbetat i samverkan mellan Österrike, Cypern, Irland, Montenegro och Storbritannien, med bidrag av Albanien, Frankrike och Sverige. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

How to be a collaborative leader

2018-01-31
Collaborative-leadership models in schools can help school leaders retain teachers, asserts Matthew Joseph, director of digital learning, informational technology and innovation for Milford Public Schools in Massachusetts. In this commentary, he shares seven steps to help foster the model.
Forskning och utveckling kategorier

Rätten till ett eget rum

2018-01-29
Hur stort är egentligen en skolledares handlingsutrymme? Mycket större än de flesta tror, menar seniorprofessor Gunnar Berg. Statsvetaren Maria Jarl, däremot, poängterar att man aldrig kan frigöra sig från det politiska systemet.
147484964