Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Ledarskap"

Visar sida 48 av 62

Forskning och utveckling kategorier

Internationell forskning om skolledarskap – intervention, prestation och fokus på lärande

2017-10-25
Internationell forskning om skolors ledning och styrning får allt större inflytande i vår nationella kontext. Denna forskning medför ofta en snävare syn på skolledarskap än vad vi är vana vid och den inrymmer också antaganden om att forskning inom utbildningsområdet ska medverka till att effektivisera skolor. Det kan därför vara värt att uppmärksamma globala aktörer…

Tema arbetsmiljö: Bara vara lärare – en omöjlig uppgift

2017-10-08
Ett stigande antal arbetsuppgifter i kombination med ensamheten i själva klassrumssituationen kan vara en anledning till att många lämnar yrket. "Lärarna kan inte både vara lärare, kuratorer, psykologer, läkare och socionomer", säger Petra Lindfors, professor i arbets- och organisationspsykologi.

Att mäta det vi värderar eller värdera det vi kan mäta - Resultatindikatorer som grund för skolval

2017-06-20
Trenden mot mål- och resultatstyrning och marknadstrenden förstärker varandra, så att fokus hamnar på det enkelt mätbara medan skolans breda mål glöms bort. Det visas i ett forskningsprojekt vid Umeå universitet.
147484962