Man kan tolka boken så att ledarens roll, mod och hållning är helt avgörande för om skolan ska kunna hålla rent utanför sin egen dörr och få utvecklas på sitt sätt, skriver skribenten Sten-Bertil Olsson i en recension av Alf Solanders bok Konsten att leda en skola – att göra det omöjliga.
Judit Novak har forskat om Skolinspektionen och kontrollen av skolväsendet. Resultaten visar att juridiska processer tar allt större plats i skolan och att fokus riktas alltmer på lagefterlevnad än pedagogiska frågor.
Most principals support the movement to personalize instruction, according to an Education Week Research Center survey. But they remain concerned about overuse of ed tech.
Developing interpersonal communication skills and other personal attributes is vital in becoming an effective leader, Reva Seth writes. Learn to occasionally "turn off your mind" to build resilience, and work on shifting your work style from reactionary to proactive.
Oenighet och sidospår kan vara de processer som leder till skolutveckling. Det konstaterar Katharina Jacobsson som skrivit förra årets mest lästa avhandling, ”Processer och motorer i lokalt skolförbättringsarbete”, på Skolporten.se.
Angelica Lundin valde bort forskarkarriären för att bli lärare på en högstadieskola som kallats ”Sveriges sämsta skola”. Hon ville göra skillnad med sina gedigna ämneskunskaper, yrkeserfarenhet och stora engagemang för ledarskap i klassrummet.
På Ferlinskolan i Filipstad får alla lärare besök av rektor i klassrummet åtföljt av ett uppföljande samtal som ger tillfälle till att gemensamt reflektera kring undervisningen. "Jag prioriterar lektionsbesöken och förbereder varje läsår med att reservera tid två gånger i veckan i kalendern, sedan fyller jag på med annat", säger Gun Palmqvist, skolans rektor.
En forskningsbaserad strategi är ingen garanti för att skolutveckling sker. Egna initiativ, till och med konflikter kan vara det som aktiverar processer, konstaterar Katharina Jacobsson, som skrivit 2017 års mest lästa avhandling på Skolporten.se.
En rektor är ofta en person med god självinsikt och en önskan att vara en pedagogisk ledare. Men för många kommer verkligheten emellan. Det visar en ny avhandling från Åbo Akademi om skolledare, gjord i finlandssvenska skolor.
Hur agerar skolchefer för att översätta politiska intentioner i lokala styrdokument som ska ge vägledning för den dagliga utbildningsverksamheten? Det har en ny rapport från Skolchefsinstitutet undersökt. Specifikt fokus är på skolchefens uppdrag i skolans styrning och ledning (pdf).