Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Ledarskap"

Visar sida 45 av 64

Forskning och utveckling kategorier

Finska rektorer måste undervisa

2018-10-05
För att jobba som rektor i Finland krävs förutom formell behörighet även att man bedriver viss klassundervisning. - Men mängden administration och praktiska vardagsuppgifter är förvånansvärt stor. Att få mer tid för pedagogiska diskussioner står högt på rektorernas önskelista, berättar Siv Saarukka som doktorerat på vad det innebär att vara skolledare i Finland.
Forskning och utveckling kategorier

Kvalitetsverkstaden

2018-09-27
En framgångsfaktor för förbättrade resultat i skolan är ett genomtänkt och gediget kvalitetsarbete. Kvalitetsverkstaden är en hjälp under huvudmannens hela verksamhetsår. Använd den och arbeta tillsammans för bättre kvalitet.

Mer bullar än mat i hem- och konsumentkunskap i särskolan

2018-09-25
Hem- och konsumentundervisningen i särskolan handlar mest om bak av bullar och betydligt mindre om enklare matlagning som hade gynnat elevgruppen. Albina Granberg finner dels strukturella orsaker till att bullbak går före mat men också att lärarna tycker synd om eleverna.
Forskning och utveckling kategorier

"Både flickor och pojkar vinner på en pluggkultur"

2018-08-20
En dominerande "antipluggkultur" har ofta negativa konsekvenser för pojkar, med ett samhälleligt utanförskap efter skolan för de som har det allra värst. För varje betygspoäng som en pojke kan öka sitt betyg med höjs chansen till ett bättre liv. All hjälp en lärare kan få för att hjälpa pojkar är en positiv utveckling. Att motverka…
Forskning och utveckling kategorier

How one Chicago principal is leaning on data to help black boys

2018-08-16
Chicago elementary-school principal Marilyn McCottrell has worked to close the academic gap between black girls and boys in her school since black boys were improving at a slower rate. "Nothing is solved," McCottrell said, but the school is making progress by focusing more time on boys, revamping grading standards and using restorative justice practices.
144454664