En stressad och pressad tillvaro ökar risken för att man spekulerar och går på magkänsla när man ska ta beslut. Men stopp! Det kan kosta mer än du tror.
Skolors arbete mot kränkande behandling, diskriminering och trakasserier nedprioriteras ofta – trots att rektorerna ser uppdragen som ett av de viktigaste i skolan. Det visar ny forskning från Luleå tekniska universitet.
As principal of Walter H. Dyett High School for the Arts in Chicago, Beulah McLoyd often moved her desk into the hallway, allowing her to interact more with students and gain their trust. Now, as an executive director of a nonprofit principal-training organization, she is helping other principals develop supportive, inclusive and safe school environments.
Om knappt en månad samlas runt 1 400 skolledare till Nordiska Skolledarkongressen i Göteborg. Årets keynote speaker är professor Alma Harris. Hennes forskning om distribuerad ledarskap har fått ett stort genomslag de senaste åren. Här skriver rektor Torbjörn Hanö, namnkunnig recensent i Skolledaren och ledamot i Sveriges Skolledarförbunds förbundsstyrelse om distribuerat ledarskap.
När rektor lägger fram nya funderingar på arbetssätt är tiga silver och tala är guld. Det skriver Skolportens gästkrönikör Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.
I den nya professionsdeklaration som Skolledarförbundet tagit fram spelar skolforskarna Alma Harris och Viviane Robinson en framträdande roll. Det är dags att börja prata om vad rektors uppdrag är, anser Matz Nilsson, ordförande i Skolledarförbundet.
Trots att rektorer ser arbetet mot kränkande behandling och diskriminering som mycket viktigt tvingas de ofta prioritera ned uppdraget. Greta Lindbergs forskning visar också att det finns för stora variationer i hur arbetet bedrivs för att det ska uppfattas som likvärdigt.
På 50 år, en yrkesgeneration, har rektors roll förändrats drastiskt. Från en administrativ chef som fördelar resurser till en både långsiktig och allseende doer med det yttersta ansvaret för i princip allt som händer i skolan. Det kräver ett helikoptersperspektiv. "Du måste bli både operativ och strategisk, proaktiv och reaktiv. Det kräver självkännedom och reflektion",…
Jaana Nehez forskar om ledarskap och skolutveckling vid Högskolan i Halmstad. Boken Rektors utvecklingsarbete baseras på ett kommunalt projekt med ett antal rektorer. Det började bra men problem dök upp, skriver Peter Fowelin, lärare, organisationskonsult och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor.