Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Ledarskap"

Visar sida 32 av 64

Forskning och utveckling kategorier

Why one principal kept office hours in hallway

2020-02-12
As principal of Walter H. Dyett High School for the Arts in Chicago, Beulah McLoyd often moved her desk into the hallway, allowing her to interact more with students and gain their trust. Now, as an executive director of a nonprofit principal-training organization, she is helping other principals develop supportive, inclusive and safe school environments.
Forskning och utveckling kategorier

Forskning med goda resultat

2020-02-07
Om knappt en månad samlas runt 1 400 skolledare till Nordiska Skolledarkongressen i Göteborg. Årets keynote speaker är professor Alma Harris. Hennes forskning om distribuerad ledarskap har fått ett stort genomslag de senaste åren. Här skriver rektor Torbjörn Hanö, namnkunnig recensent i Skolledaren och ledamot i Sveriges Skolledarförbunds förbundsstyrelse om distribuerat ledarskap.
Forskning och utveckling kategorier

Rektorn har blivit en all­seende ”doer”

2020-01-31
På 50 år, en yrkesgeneration, har rektors roll förändrats drastiskt. Från en administrativ chef som fördelar resurser till en både långsiktig och allseende doer med det yttersta ansvaret för i princip allt som händer i skolan. Det kräver ett helikoptersperspektiv. "Du måste bli både operativ och strategisk, proaktiv och reaktiv. Det kräver självkännedom och reflektion",…
Forskning och utveckling kategorier

När fasaden blir viktigare än innehållet

2020-01-31
Jaana Nehez forskar om ledarskap och skolutveckling vid Högskolan i Halmstad. Boken Rektors utvecklingsarbete baseras på ett kommunalt projekt med ett antal rektorer. Det började bra men problem dök upp, skriver Peter Fowelin, lärare, organisationskonsult och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor.
131323364