Skolans samhällsbärande funktion är central, läraryrkets attraktivitet är låg. Lisa Eklöv, skolledare, skriver om skolans omöjliga uppdrag och om dess brist på nimbus – det lockande skimret.
The coronavirus pandemic gives us an opportunity to zero in on what's essential. Jill Harrison Berg, a leadership coach and school improvement consultant, shares how, by looking through the lens of the NBPTS Five Core Propositions, school leaders can leverage shifts already underway to support powerful teaching.
Skolan och dess problem är ständigt under debatt. Två forskare vid Linköpings universitet är redaktörer för en bok som utifrån forskning diskuterar aktuella frågeställningar i skolan.
Hur stor betydelse har kroppsspråket för att du ska uppfattas som en stark ledare? John Steinberg, fil.dr i pedagogik, ger sina bästa tips på hur du som lärare kan bli en bättre ledare genom kroppsspråket.
Lärarstudenter behöver återkommande och mer aktivt träna på att leda undervisning. Det skriver ett flertal forskare och lärarutbildare på Skolporten Debatt.
Högskolan Väst erbjuder för andra året ett magisterprogram i ledarskap. Programmet är ett av de program som lockat flest sökande på Högskolan Väst inför höstterminen.
Det går att hitta konstruktiva samarbetsformer trots olika lagar och styrdokument. Det visar Kajsa Nyman och Gabriella Dahlberg som skrivit en utvecklingsartikel om en tvärprofessionell stödinsats i syfte att främja skolnärvaro.
Eleverna på Brunnaskolan i Botkyrka blev delaktiga i hur skolans lärmiljö skulle bli mer tillgänglig. Det skapade trygghet som i sin tur ledde till ökade kunskapsresultat.
Psykosocial ohälsa bland eleverna. Allt större skillnader i elevresultat. Hög arbetsbelastning för lärarna. Det är skolans tre största utmaningar enligt rektorer och annan skolpersonal på 23 grundskolor i Uddevalla och Sotenäs kommuner.
I ett utvecklingsarbete kan det vara bra att få stöd utifrån. Specialpedagogiska skolmyndigheten kan ge sådant stöd. Men vad bör man ha gjort innan man ber om stöd och vad behövs för att stödet ska ge effekt?