Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Ledarskap"

Visar sida 25 av 62

Forskning och utveckling kategorier

”Det är en go plats att vara på” – om att bygga skolkultur

2020-10-14
Att förändra en skolkultur är inte något som låter sig göras i en handvändning. På Djupadalsskolan har arbetet med att förändra och bygga nytt varit långsiktigt och ihärdigt. "Vi började från början och har byggt helt nytt – allt från organisation och planer till den pedagogiska utvecklingen", berättar rektor Christina Simfelt.
Forskning och utveckling kategorier

"Hållbart efter krisen"

2020-10-13
Efter en svår period blir våra värderingar, principer och människosyn tydligare för oss. Att reflektera över hur vi går i värderad riktning skapar gemenskap, tillit och meningsfullhet vilket kan främja psykologisk trygghet. Likaså blir kunskap om hur man bygger upp sin resiliens mer relevant än någonsin. Hur leder jag som rektor så att tillvaron blir…
Forskning och utveckling kategorier

Goda erfarenheter av samarbete

2020-10-09
"Reformer är som mogen frukt: de klarar sällan transporten." Det är ett citat ur boken som väl beskriver anledningen till att man – enligt de båda författarna som väl har bättre på fötterna än de flesta – behöver bygga underifrån. Färre beslut uppifrån, inte minst försök att införa reformer som alla "på golvet" vet är…

Nu går tåget - är alla med?

2020-09-16
Förskola och skola står ständigt inför reviderade riktlinjer och direktiv. Ett framgångsrikt förändringsarbete kräver att rektor såväl som alla medarbetare drar åt samma håll och att alla är överens om vad som behöver göras och hur. Men hur ska rektor egentligen agera för att få med sig medarbetarna i dessa oupphörliga förändringsprocesser? Det skriver Ebba…
124252662