Hög elevomsättning, vakter och hungriga barn. Rektorer i utsatta områden kämpar ofta med tuffa utmaningar som andra skolor inte har på samma sätt. I ett projekt kartlägger nu Göteborgs universitet det stöd som krävs för att få alla elever godkända.
Större förståelse, närmare kontakt och mer samarbete med skolmyndigheterna. Det svarade skolchefer på frågan om hur verksamheten kan förbättras. Därför har Specialpedagogiska skolmyndigheten öppnat 16 samverkanskontor över hela landet.
Deana Perry, principal at an Indianapolis school, is finding innovative ways to recognize and celebrate her staff during this challenging time. Perry set up lawn decorations at staff members' homes, scheduled virtual game nights and coffee talks, and maintains space at the school for staffers - who she says are "rock stars" - to relax.
This paper deals with organizational change and contributes knowledge about the experiences of a local educational organizer when introducing and putting managerial shared leadership into practice in some schools and pre-schools. (pdf)
Om utbildningarna efter rektorsprogrammet utvecklades, skulle rektorers kompetens kunna tas tillvara på ett bättre sätt, menar Helene Ärlestig, professor i utbildningsledarskap.
Detta är ingen ledarskapsbok i den bemärkelsen man är van vid, men den visar vilken avgörande betydelse ett starkt ledarskap har. Måste erkänna att denna bok var så intressant att jag sträckläste de sista 100 sidorna som om det vore en spänningsroman. Ett gott betyg må jag säga, skriver Per Hällström i en recension.
Hon släpper en boll i ena änden, personalen fångar upp den och ut i andra änden kommer något bra. Ett välfungerande maskineri, säger Carina Tinker om utvecklingsarbetet på Finningeskolan.
I de riktigt svåra samtalen gäller det att behålla lugnet. Som chef bör du vara saklig, korrekt och ha bra på fötter. De råden ger psykoterapeuten Jakob Carlander i en ny handbok för chefer.
De levererar – gång på gång. Högpresterande medarbetare är en dröm för varje chef. Men konsekvenserna kan bli allvarliga om du inte tar hand om dem på bästa sätt.
Såväl unga som erfarna skolledare kommer att finna mycket användbart i boken. Unga, som kan få stöd och inspiration för de förändringar man själv gått och tänkt på men ännu inte hunnit sjösätta. Mer erfarna, som kan få bekräftelse på saker man genomfört och kanske också reflektera över saker man kunnat göra annorlunda, skriver Per…