Författaren tar ett helhetsgrepp om gruppteorier och olika grupprocessnivåer – hur den individuella nivån hämtar sin förståelse från den enskilde och hur den interpersonella nivån fungerar mellan personer och de nätverk av relationer och beroenden som finns gentemot alla som berörs av gruppens beslut, skriver Per Hällström i en recension.
Föräldrars syn på relationen med skolan påverkas av fyra komponenter: utbildningsnivå, kulturell bakgrund, familjedynamik och barnens skolsituation. Det visar Maria Mersini Pananakis avhandling om relationen mellan föräldrar och lärare i grundskolan.
It’s easy for school leaders to get caught up in roles and responsibilities—but it’s important to remember that teachers are more than their job titles.
School leaders need to support staff and acknowledge that their teachers might still be in survival mode. Stephanie Burroughs shares the three things leaders should be thinking about as they continue their work this year on the ASCD blog.
Hur kan rektor navigera mellan de olika och ibland motstridiga krav och förväntningar som ställs på pedagogiska ledare? Det är något som forskaren Katarina Ståhlkrantz undersöker i sin bok om pedagogiskt ledarskap.
En rektor samt tre experter på de områden som ingår i rektors ansvar – så ser ledningsteamen på Pysslingens förskolor ut. Rektor Malin Videkorp ser bara fördelar med den strukturen. Chefernas närvaro och tillgänglighet ökar, och hon själv får ordentligt utrymme att ägna sig åt arbetsmiljöarbetet på förskolorna.
Maria Refors Legge har i sin avhandling bland annat granskat och problematiserat om skollagens kränkningsbestämmelser kan betraktas som effektiva utifrån en teori om effektiv lagstiftning.