Sanna Kraft vill med sin avhandling bidra till ökade kunskaper om hur skrivredskapet tal-till-text på svenska kan medverka till att stötta elever med läs- och skrivsvårigheter i deras skrivande.
På Hammarkullsskolan var läsningen viktig för att vända den negativa utvecklingen. "För att utveckla ett rikt språk behöver du parallellt jobba med att lära dig läsa, skriva och även tala svenska", säger Linnea Lindquist, biträdande rektor och skoldebattör, som nu är aktuell med en ny bok.
Huvudsyftet med artikeln är att fördjupa kunskapen om vilka uppfattningar om läsundervisningens faktiska förhållanden som går att urskilja i svenska folkskollärares berättelser under 1940-talen.
Teachers can engage reluctant readers by approaching reading as an opportunity to get away and acting as students' travel agents, writes Kelly Owens, a literacy interventionist and veteran educator. In this article, Owens shares strategies to help avoid having students view reading as a chore, such as establishing a reading routine and encouraging students to…
Här hittar du filmer som ger dig stöd och inspiration för ditt läsfrämjande arbete. Filmerna lyfter olika perspektiv på hur du kan stärka elevers läsintresse och förmåga att läsa och förstå olika texter. Du hittar också reflektionsfrågor och länkar till fördjupande artiklar.
Genom att kartlägga vad som kännetecknar läsning av interaktiva datavisualiseringar och skrivande av kunskapsvisualiseringar vill Ulrika Bodén bidra med kunskap om visuell litteracitet.
Hur har läsningen i de svenska hemmen formats från 30-talet och framåt? Det undersöker forskarna Anna Lundh och Linnéa Lindsköld i ett nytt projekt finansierat av Riksbankens jubileumsfond.
Most teacher use a combination of print and screen versions of texts in the classroom, according to an Education Week survey. While some studies point to better reading comprehension when students read in print, the research is nuanced, with Virginia Clinton-Lisell, an associate professor of educational psychology.
Översikten sammanställer forskning som kan ge lärare kunskap om hur läs-, skriv- och språkundervisningen kan utformas i tidiga skolår för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att elever ska nå lärandemålen.