Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsning"

Visar sida 5 av 35

Forskning och utveckling kategorier

Så kan den sköra läslusten stärkas – i hemmet och skolan

25 januari
Effekten blev tydlig när över 200 elever deltog i en studie med litteraturläsning i skolan, kombinerat med lässtrategiundervisning och boksamtal i skolan och hemmen. Eleverna upplevde att de blev bättre läsare. "Att eleverna läste ofta och regelbundet, stöttade av vårdnadshavarna, var avgörande", säger Lena Manderstedt, Luleå tekniska universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Lust eller krav på vägen mot läsning?

25 januari
Lärarstiftelsen har i sin satsning Lärare & Forskning lanserat en ny webbplats med vetenskapliga nyheter om undervisning och lärande. I det första temat om läsning intervjuas bland andra Barbro Westlund, lektor i läs- och skrivutveckling vid Stockholms universitet, samt Julia Uddén, hjärnforskare vid Stockholms universitet.
145635