Kan skolelever förbättra sin läsförståelse med hjälp av artificiell intelligens? Det ska Josefin Karlsson, som nyligen disputerat i pedagogik vid Örebro universitet, ta reda på.
I läsfrämjandets namn anpassas fler barnböcker nu efter nybörjare, med enkla och korta historier. Men de böckerna kan missa målet, enligt forskaren och läraren Katarina Rejman. Hon menar att skolan måste mäta mindre och fokusera mer på lust i läsningen.
Allt fler skolor använder modern teknik för att bedöma elevers läsförmåga: kameror som registrerar ögonrörelser under läsningen. I Kristinehamn fick det förbluffande resultat.
För att förbättra elevernas läsförståelse och läsförmåga testar Skattkärrsskolan i Karlstad AI, artificiell intelligens. Skolan är den enda i Värmland med den nya tekniken som går ut på att en eye tracker, skannar av elevens ögonrörelse och sedan analyserar elevens resultat.
For many elementary school teachers, teaching students how to read is a central part of the job. But the majority of states don’t evaluate whether prospective teachers have the knowledge they’ll need to teach reading effectively before granting them certification, according to a new analysis from the National Council on Teacher Quality.
Children perform better on reading comprehension tests after reading a paper book -- rather than a digital book -- according to a review by European researchers of 39 studies that took place in the US, UK, Argentina, Canada, Jordan, Israel, the Netherlands and Thailand.
Det finns både positiva saker och risker med att skolan använder sig av artificiell intelligens, AI. Det menar Jonas Ivarsson, professor i informatik vid Göteborgs universitet, med bakgrund inom pedagogik.
Efter att ha sett en försämring i elevernas läsförmåga på Skattkärrsskolan i Karlstads kommun så har man nu börjat använda artificiell intelligens, AI, för att kunna kartlägga och förbättra elevernas läsförståelse.
What Kids Are Reading is the world’s largest annual study of K–12 student reading habits. The all-new 2021 edition provides insight on reading trends during the pandemic, diverse titles that support social-emotional learning, and much more.
Anna Månsson Nylunds elever i Biskopsgården skyndar sig till skolan för att inte missa morgonens högläsning. Entusiasmen beror på att hon själv stolt visar hur förtjust hon är i bilderböcker – men också på framgångsrika läs- och skrivstrategier från New York.
Kreativ dans kan hjälpa elever att utveckla sitt läsande och skrivande. Det visar Sofia Jusslin som utforskat didaktiska angreppssätt som integrerar kreativ dans i elevers läs- och skrivprocesser.