Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsning"

Visar sida 20 av 36

Forskning och utveckling kategorier

Litteratursamtal i skolan och hemmet

2021-10-19
Läs, läs, läs – och samtala om det ni läser. Det finns olika sätt att involvera hemmet i samtalen om läsning. I filmen ”Litteratursamtal i skolan och hemmet” finns exempel på hur ni kan planera samtalen och på hur ni kan stötta vårdnadshavare att prata vidare om böckerna hemma. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Väck läslusten inför läslovet

2021-10-19
Du vet väl att lovet vecka 44 numera kallas läslovet? För att få läsflyt och lust att läsa behöver elever bli inspirerade och motiverade till läsning. Att uppmärksamma läslovet på skolan kan vara en del i ett gemensamt läsfrämjande arbete – som varar hela året.
Forskning och utveckling kategorier

Uppföljning av Sävsjö skolprojekt

2021-10-01
Göran Ahlqvist, doktorand på Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, står bakom uppföljningsstudie av Sävsjö skolprojekt som genomfördes mellan 1998 och 2002. Projektet utfördes i syfte att förbättra läs- och skrivkunnighet för barn där faktorer som prestation, psykisk ohälsa, skolnöjdhet och läsförmåga beaktades.
Forskning och utveckling kategorier

Growing Your Expertise in Children’s Literature

2021-09-24
Frank Smith reminds us that the role of a teacher is to facilitate and promote the admission of children to the “literacy club” by creating a classroom where meaningful and useful reading and writing activities abound and participation is accessible for all.
Forskning och utveckling kategorier

"Behöver vi prata mer om avkodning?"

2021-09-22
I tidigare blogginlägg lyftes läsförståelse. Denna gång riktar vi uppmärksamheten mot avkodning – den tekniska delen av läsningen som hör samman med att säkert koppla bokstav eller bokstavskombination med språkljud och länka dessa i ordning till ord och att ha ord- eller orddelsbilder som aktiveras i läsning. För en del blir avkodning något som bråkar…
Forskning och utveckling kategorier

Resursmaterial: Overkliga möten med artonhundratalet – högstadiet

2021-09-22
Den här resursen för högstadiet ger eleverna ”möjlighet att utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar”. Resursen innehåller en arbetsgång som integrerar svenska och historia. I bifogade dokument kan du läsa mer om upplägg, uppgifter och arbetsgång.
119202136