Cecilia Jalkebo har undersökt hur elevernas läsförmåga och motivation till läsning utvecklas av att en svensklektion i veckan helt ägnas åt läsning och bearbetning av gemensamma skönlitterära böcker.
Att läsa är bra, det vet vi redan. Och att låta eleverna läsa på lektionerna är ett smart sätt att få kontinuitet i undervisningen. Här är fem goda råd från Karin Herlitz som skrivit boken "Skönlitteratur i undervisningen".
Varje år har Elinsborgsskolan några läsveckor för både elever och personal. I fjol var skolan med i Kulturrådets satsning Väck boken – och utsågs till Årets bokväckare i Sverige. Nu vill eleverna sprida läsningen till ännu fler.
Läs, läs, läs – och samtala om det ni läser. Det finns olika sätt att involvera hemmet i samtalen om läsning. I filmen ”Litteratursamtal i skolan och hemmet” finns exempel på hur ni kan planera samtalen och på hur ni kan stötta vårdnadshavare att prata vidare om böckerna hemma. (webb-tv)
Du vet väl att lovet vecka 44 numera kallas läslovet? För att få läsflyt och lust att läsa behöver elever bli inspirerade och motiverade till läsning. Att uppmärksamma läslovet på skolan kan vara en del i ett gemensamt läsfrämjande arbete – som varar hela året.
Blackout poetry can aid students' reading comprehension by asking them to cross out the words in an article, leaving only words that summarize the text or a poem, writes English and history teacher Megan Kelly. In this blog post, Kelly offers other ideas, including scrambled sections in which Kelly cuts an article into sections and…
Maria Larsson vill med sin avhandling bidra med kunskap om vilka didaktiska utmaningar svensklärare på gymnasiet ställs inför när de ska välja innehåll till läsundervisningen.
Göran Ahlqvist, doktorand på Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, står bakom uppföljningsstudie av Sävsjö skolprojekt som genomfördes mellan 1998 och 2002. Projektet utfördes i syfte att förbättra läs- och skrivkunnighet för barn där faktorer som prestation, psykisk ohälsa, skolnöjdhet och läsförmåga beaktades.