Högläsning är grunden för all språk-, läs- och skrivutveckling. Läs tillsammans! är ett inspirationsmaterial om högläsning och kan användas för att utveckla arbetet i förskolan. Materialet är framtaget av Bokstart på Kulturrådet och NCS på Skolverket. Materialet skickas ut till landets alla förskolor i augusti.
Students have a natural inclination to tell stories but can freeze up when it comes to writing. These tips help them channel their ideas onto the page.
Hur kan läs- och skrivundervisningen bedrivas för att stödja och stimulera elevers läsande och skrivande? Forskarna Diana von Börtzell-Szuch och Sari Vuorenpää delar med sig av ett 20-tal forskares och lärarutbildares samlade kunskap.
Många elever som följer kursplanen i svenska som andraspråk behöver extra stöd för att utveckla en god läsförmåga. Det visar en stor studie från Linnéuniversitetet.
Teacher Suzanne Giacotto writes that using comic books in the language classroom motivates students to learn and allows educators to gauge how well students understand the lessons.
En undersökning från SOM-institutet vid Göteborgs universitet visar att lästrenden har vänt. Unga vuxna läser mer än tidigare. En förklaring kan vara att böckerna diskuteras på sociala medier.
Den specialdidaktiska modellen Response to Intervention (RtI) fungerar bra för att både upptäcka och förebygga lässvårigheter. Modellen ger goda resultat även på lång sikt, visar Camilla Nilvius forskning.
Föreliggande artikel syftar till att undersöka hur den politiska reformen ”Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser” transformeras till en pedagogisk praktik i samband med de obligatoriska kartläggningarna av sexåringarna i förskoleklass.