Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 6 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Läsklyftorna ökar

18 mars
Läskunnighet är en förutsättning för demokrati. Samtidigt saknar var femte svensk elev i årskurs 4 och var fjärde niondeklassare grundläggande läsförståelse – och läsklyftorna ökar. Skolportens magasin har intervjuat tre forskare om läskrisen.

Face-to-face vs. screen-based dialogic reading: a comparative study on language skills in preschool children

7 mars
Dialogic reading is a practical activity for promoting language skills in early childhood. Based on this premise, the current study compares the impact of face-to-face dialogic reading (with and without a face mask) and reading via screen in enhancing preschool children's story comprehension and vocabulary acquisition. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Sjunker läsförmågan?

4 mars
Läsförmågan bland unga försämras och det är de mest sårbara eleverna som drabbas hårdast, enligt logopeden och forskaren Anna Eva Hallin. I avsnittet diskuteras vad det beror på och vad som kan göras, liksom skillnaden mellan dyslexi och språkstörning. (webbradio)
156766